שו"ת חסידות - דעת - לימודי יהדות באור החסידות

שאל את הרב - קבלה וחסידות

מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות.
התשובות שבאתר נענו על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת.
יש גם לכם שאלה? אתם מוזמנים לפנות אלינו ונחזור אליכם בהקדם. מלאו את הטופס המצורף ותקבלו תשובה בדואר האלקטרוני שלכם.

ספירת העומר- מידת התפארת

בספירת העומר אנחנו מכוונים על הספירות, אשמח להבין את המשמעות של המידה השלישית התפארת, הבנתי שהיא כנגד הרחמים, אם כן מה ההבדל בינה לבין החסד

שאלה בשער הייחוד

שלום רב, בפרק הראשון בשער 'הייחוד והאמונה' האדמו"ר הזקן מסביר שישנה חיות לכל דומם בארץ מהאותיות שמחיות אותו. התעוררו לי השאלות הבאות: 1. לא לכל

השראת שכינה ולבושים

שלום רב בבקשה רציתי לישאול: 1) אני בפרק ו' בתניא ב"ה ומדובר על השראת השכינה ,שהכונה שיש גילוי ה'. האם אפשר להגיד שאמונה יותר ודאי

קבלת יסורים וקירוב יהודים

שלום הרב: 1. ראיתי שבתניא מופיעים כמה הסברים שונים בנוגע לסיבה שבאים ייסורים לאדם. בסוף אגה"ת מוסבר שזה זיכוך על עברות מהעבר ובאגה"ק י"א מוסבר

שאלות בתניא וחסידות

שלום רב בבקשה רציתי לשאול 4 שאלות: 1) בפרק ד בתניא מדובר על הלבושים של הנפש האלוקית . וכתוב שאם אין אהבה המעשה לא אמיתי.

קדושה ביד לאחר תפילין

שלום הרב. מוסבר שקיום המצווות לאחר מ"ת נשאר הקדושה בחפץ הגשמי. מה מצד הגוף הגשמי האם יש הבדל בקיום המצוות לפני ואחר מ"ת ? האם

כוונה לשם שמים בתחילת הפגישה

שלום וברכה! מדי שבוע אני נפגש עם פסיכולוג לא יהודי כדי לטפל בחרדה. ברור לי שזו הכוונה העליונה וזו כרגע השליחות שלי. אך כשאני שקוע

ישראל קדמו לתורה

ב"ה שלום הרב. במאמר י״ג תשרי ה׳תשמ״ו מביא מהמדרש: שני דברים קדמו לעולם ואיני יודע איזה מהם קודם, וכשאומר דבר אל בנ"י צו את בנ"י

חסד וגבורה בדעת

שלום רב בבקשה רציתי לישאול 2 שאלות 1) איך מבינים שבדעת יש גם חסד וגבורה . דעת זה בשכל. האם אפשר דוגמא איך להבין. 2)

הכל מלמעלה והמקום האישי

שלום וברכה, במאמר ביום ההוא תשכ"ח הרבי אומר "צריכה להיות העבודה בביטול, ההכרה והרגשה שכל הענינים שנפעלו ע"י עבודתו, הן בנוגע לעצמו והן בנוגע לזולתו,

הנפש המשכלת בפרק ג בתניא

שלום רב בבקשה רציתי לישאול בפרק ג בספר התניא שהתחיל להסביר על נפש אלוקית .אומר האדמור הזקן כי השכל של הנפש המשכלת כשמתבונן מתעוררת יראה

ערך שוויוני?

אמנם הערך שלנו אבסולוטי מהקב"ה, והקב"ה נתן כוחות שונים בהתאם לשליחות הייחודית של אותה נשמה,אך עדיין זה מחליש את הדעת ואת התחושה של הערך העצמי

הסיפור של "איכה".

ראיתי שלוש גרסאות של הסיפור על מי ששאל את אדמוה"ז על "אייכה". 1. החוקר הראשי 2. שר הז'נדרמים (=השוטרים) 3. נציגו האישי של השר כמו

בלבבך – מחשבה

שלום הרב, בפסוק "קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשתו" מוסבר שהכוונה על מחשבה דיבור ומעשה, ו'בלבבך' זה על המחשבה . וכן גם בתפילה אומרים

עבודת הביטול

בספרים מובא שעם ישראל עבדו במצרים בעשיית  לבנים, האם יש איזה ביאור על כך שהעבודה שלהם הייתה דווקא בעשיית לבנים, ולא עבודת פרך אחרת?

כיצד להביט על יהודי?

מה הכוונה שצריכים להביט על יהודי כפי שהוא נמצא "במחשבה הקדומה דאדם קדמון"? איך נראית הסתכלות רגילה על יהודי, ואיך נראית הסתכלות של הדרגה הכל

קבלת עול מלכות שמים

האם התנועה של עבודת הקבלת עול – שמקבלים עול מלכות שמיים בראש השנה – היא בהכרח צריכה להביא את האדם לידי תנועה של כיווץ? וכיצד

בנין המלכות

למדתי מאמר על הימים של ראש השנה, והוזכר שם כמה וכמה פעמים שבראש השנה מתרחש בעולם תהליך של "בנין המלכות" בשמים. זה מופשט מעט עבורי,

דרך ארוכה וקצרה

בשער של התניא אדמו"ר הזקן כותב שהוא בא "לבאר היטב איך הוא קרוב מאוד בדרך ארוכה וקצרה" – אשמח לדעת את הפירוש של הרבי לביטוי

חסידות דורשת פנימיות

ראיתי כבר כמה פעמים בכתבים חסידיים, שמגנים את החציוניות, ודורשים תמיד שתהיה עבודה פנימית. השאלה שלי, כיצד מיישמים את אותה ההוראה – להגיע אל הפנימיות?

השפעה מאומות העולם

שלום רב רציתי לישאול בבקשה. אנחנו אומרים שהשפעה בעולם בא מעם ישראל והגוים לא משפעים בעליה של עולם. אבל ראינו שאברהם אבינו כשהתפלל על סדום

נשמות ישראל משם הוי'

שלום הרב. למדתי אגרת התשובה מתוך ספר הוצאת ספריית מעיינותך. ויש לי שאלה. בעמוד 108 כתוב: ״חיות כל הנבראים היא משם אלוקים ולשם זה הם

שליטת השכל

שלום רב בבקשה רציתי לשאול 2 שאלות 1_ האם מה אמר אדמור הזקן שבטבע השכל שולט על הלב זה רק בנפש האלוקית ? 2 אני

חשיבות המעשה – שאלות בתניא

שלום רב בבקשה יש 2 שאלות 1. אני בפרק מ בתניא שמדובר שאע"פ שהמעשה עיקר הכונה מאיר למצוה ומעלה ככנפים. והמעשה לעתיד יש לו ערך

עשה דוחה את לא תעשה

שלום רב רציתי לישאול בבקשה האדמו"ר הזקן ע"ה הסביר באיגרת התשובה .שמצוה עשה חמורה מלא תעשה כי עשה דוחה לא תעשה וההוכחה מברית מילה שדוחה

השכינה הסתלקה בגלל החטאים

שלום רב מה הכונה שהשכינה בגלל חטאים עלתה שבע רקיעים ואבות הורידו עד משה רבינו. אבל כבר באבות היו מרכבה ונביאים. אז כבר השכינה היה

בן וגם עבד

שלום רב . רציתי לישאול בבקשה. כל יהודי הוא גם כבן להקב"ה וגם כעבד. שמעתי שמצד נפש אלוקי הוא כבן ומצד נפש בהמית הוא כעבד.

לא רוצים גן עדן

שלום הרב. אדמו"ר הזקן אומר שלא רוצה להיות בג"ע אלא רק את הקב"ה בעצמו, שרוצה את הגאולה, (א"א לומר שהכוונה שרוצה את הקב"ה עצמו זה

"אמת מלכנו, אפס זולתו"

כתוב ב"עלינו לשבח": "אמת מלכנו, אפס זולתו" וכן גם בעולם יהא אדם: מה אנו מה חיינו וכו', מה הכוונה שאומרים "אפס זולתו? האם זה שהעולם

הסבר על הפטרת פרשת זכור

מהו הביאור ע"פ החסידות לכל הסיפור של שמואל ושאול, ששאול חמל על אגג מלך עמלק וכו' ובגלל זה הקב"ה קרע את המלכות שלו. מהי באמת

מציאות אמיתית

יישר כח על התשובה בנוגע לאחדות ה': אז בעצם העולם הוא מציאות אמיתית ולא דמיונית ח"ו אבל מצד יחודא עילאה העולם ומלואו כל כולו נברא

חיות הנפש הבהמית

שלום הרב. מובא בתניא פרק א' בשם הרח"ו ז"ל, שלכל יהודי אפי' צדיק יש נפש מצד הקליפה וסט"א, ובהמשך הפרק אומר שהיא מקליפת נוגה. ולא

מקום המלאכים

כתוב בתניא שעיקר המקום של המלאכים הוא בעולם היצירה, לעומת זאת בסדר התפילה אנו רואים שהמלאכים הם בעולם הבריאה, איך זה מסתדר?

חסיד למעלה מצדיק

שלום הרב. בתניא פרק יו"ד. האם בני עלי' הם דרגת צדיק גמור, והאם חסיד הוא דרגת בני עלי', לפי מה שכתוב שבני עלי' לצורך גבוה

אחדות ה'

אני לומד עכשיו פרקים כה וכ"א בתניא על אחדות ה', למדנו שיש יחודא תתאה – שהעולם ומלואו הוא מציאות אמיתית אלא שחייה מהקב"ה, ויחודא עילאה

דוגמא בפרק כד בתניא

שלום רב רציתי לישאול בבקשה בפרק כ"ד בתניא שמדובר על עברה שאדם מתנתק מה' שזה גרוע מע"ז .בסוף האדמור הזקן נותן דוגמה של אדם שחוטא

"עשר ספירות דעיגולים"

שלום הרב, בספר "קונטרס כללי התחלת החכמה" מוזכר מוסג "עשר ספירות דעיגולים". רציתי לדעת מה בדיוק הסדר מלא (ולא רק התחלת הרשימה שמתחיל בכתר, חכמה,

מקום ה"כתר" בנפש האדם

האם ישנה אפשרות להגדיר מה הכוונה בכוחות האדם – המקום של ה"כתר"? היכן הוא ממקום בכוחות של האדם, וכיצד באמת ניתן לראות מה המקום של

עולם היצירה

ב"ה. מה ההסבר שנותנים על כך שכתוב בחסידות שבעולם היצירה יש "חצי טוב וחצי רע" – איך יכול להיות שבעולם של הקב"ה, שהוא עולם רוחני,

עזרה מהזולת בעבודת ה

ב"ה. מה הפירוש של הפתגם ב"היום יום" ש"כאשר משוחח האחד עם זולתו בעניני עבודת השם, ולומדים יחד – הרי זה מצב של שתי 'נפש-אלוקית' נגד

שייכות כוחות הנפש לאיברים

בחסידות מבואר, שלכל אבר ואבר בנפש האדם, יש לו את הכוח הנפשי השייך לו – יש את כח השכל שמתלבש בשכל, ויש את כח הראייה

שאלה בשער היחוד והאמונה

שלום רב. שער היחוד והאמונה, פרק ו' – האם מה שעולה מכלל הפרק ומסופו שלגבי הקב"ה כולה קמיה כלא ממש חשיבי וכו', זהו פירושו של

משמעות החרבת עולם התוהו

ב"ה. כיצד ניתן להסביר את מה שמוסבר בספרי הקבלה, שלפני העולם שלנו היה את עולם התוהו והקב"ה החריב אותו – ואני לא מבין כיצד אפשר

כח הציור בנפש האדם

כיצד ניתן להגדיר באדם מהו ציור ודמיון רע ומהו ציור טוב? זאת אומרת, איך ניתן לזהות אם המקום של הציור שאני עוסק בו כעת, הוא

שיטות שונות ביהדות

ב"ה. שלום וברכה. כיצד אפשר לראות איך תורת החסידות היא בעצם כוללת את השיטות האחרות, בצורה כזאת שיהיה אפשר להראות גם ליהודי שהוא משתייך לחוג

שיעור חסידות לנשים

ב"ה. שלום וברכה. אני מורה מקצועית בנושא תחומי החיים, ואני מנסה לשלב לנערות את הנושאים של החסידות בתוך השיעורים. שאלתי היא, האם ישנו עניין דווקא

ענין החסידות, לימוד או מעשה?

למדתי קצת על ענינה של החסידות ויצאתי קצת מבולבל.. במאמרים מסויימים ראיתי שענינה של החסידות היא שהיא תורה הפנימית, ולפעמים כתוב שענינה של החסידות היא

הדרכה למסירת שיעורי תורה

ב"ה. איך אפשר להצליח למסור שיעור על איזה מאמר עמוק, או איזה שיחה רצופות ביאורים ופלפולים, לאנשים שהם לא בדיוק אוחזים בחומרים… אני רואה שרוב

שיעורי תורה

שלום וברכה. שאלה שנתקלתי בה הרבה בתוך עצמי על השיעורים שאני מעביר בבית כנסת – האם כדאי למסור שיעור ארוך ומפורט, או שעדיף דווקא למסור

הרחבת שיעורי תורה

ב"ה. אני מוסר הרבה שנים שיעורים בחסידות לקהילה שלי, אבל לא יצא לי כבר הרבה זמן להצליח להגיע ולמסור לקהלים חדשים שנמצאים בעיר שלי. ניסתי

הנהגה 'חיצונית' בעבודת השם

יש מקור בהנהגה החסידית, להתנהגות חיצונית – לעשות את עצמך כאילו אתה מתפלל כמו שצריך, לעשות את עצמך כמי שמהדר בקיום המצוות למרות שאתה לא

מבוא לחסידות

שלום, מבקש לדעת איזה ספר אפשר להתחיל ללמוד חסידות למתחיל מעין מבוא?

חטאים אצל שומרי מצוות בהידור

שלום וברכה. האם ישנו הסבר לתופעה אצל אנשים, שהם במבט החיצוני נמצאים במעמד ומצב נעלה, שומרי תורה ומצוות בהידור, ובכל זאת הם נופלים בדברים פשוטים..

דרגת רשע בתניא

התחלתי לאחרונה שיעור תניא לנשים, וכעת אנחנו אוחזים בפרק א' בתניא, תוך כדי ההקדמות אני מסביר לנשות השיעור על המושגים הייסודים של צדיק, רשע, בינוני

שיעור חסידות- הדרכה

ב"ה. אני פותח עכשיו שיעור חדש למקורבים, ופירסמתי שהשיעור יהיה בנושא "קבלה וחסידות". רציתי לשאול, עם איזה חומר כדאי להתחיל את השיעור. המסגרת של השיעור

מעשה אבות סימן לבנים

ב"ה. מה שכתוב האבות ש"מעשה אבות סימן לבנים" – האם הכוונה בזה שמה שקרה בפועל (כל מה שמסופר בתורה עליהם), זה מה שיקרה בפועל לבנים

למה הקב"ה ברא עולם עם חושך וגלות

שלום וברכה, יש הסבר בחסידות למה הקב"ה ברא בעולם כ"כ הרבה חושך וגלות, העלמות והסתרים על קדושה. עד שכל יום הוא יותר גרוע מבחינה רוחנית

המושג בקבלה – כתר

שמדברים על הקב"ה ועל הכוחות שלו, מה הפירוש הנכון שצריכים לתת למושג "כתר" – מה הפירוש המילולי בזה, ומה המשמעות הרוחנית? תודה.

הקשר של התגלות החסידות לזמן

שמעתי שיש קשר בין תקופת השנים שבהם אנחנו נמצאים, לפי הספירה מבריאת העולם, לבין התגלות החסידות. האם תוכלו לעזור לי – האם זה אכן כתוב?

מהות שקיימת תמיד בנבראים

שלום הרב, ידוע בחסידות שהמהות של היהודי זה משהו שתמיד קיים כמו שהמהות של הבורא תמיד קיימת, האם הרעיון הזה שהמהות תמיד קיימת זה גם

המשמעות הפנימית של הקשת

שלום וברכה. אם תוכלו לעזור לי להבין מה המשמעות של כך שהקשת היא האות שמבדילה ומראה שלא יהיה לעם ישראל שום עונשים, האם יש בזה

מילוי שם הוי'

כבוד הרב שלום, בתפילת 7 ההקפות שבחג השני בסוכות, שמתי לב ששם ה׳ כתוב במקום מסוים בסידור לא כפי שבדרך כל כותבים (י.ה.ו.ה.) אלא בצורה

ד"ה כתר יתנו לך

כתוב במאמר ד"ה כתר יתנו לך שנת תשכ"ה שאלקי זה שני לשונות, כוח ואור …. וכתוב שכוח הוא יוצא ונפרד ממקורו … לא הבנתי מה

עולם המלבוש

רציתי לשאול. באיזה מקומות בדא״ח מדברים על נושא של עיגולים ויושר? ואיפה בדיוק בהמשך תער״ב אפשר למצוא מידע על ״עולם המלבוש״ שהרבי המליץ ללמוד עליו

למה במקדש היו תוקעין?

שלום וברכה. בקשר לביאור על הקביעות שראש השנה חל בשבת – כבשנה זו – שזהו בעצם אופן של התבטלות נעלה יותר מאשר שתוקעים וכו' וכו'.

עניינים עמוקים בתורה לכל אחד

ב"ה. כיצד ניתן להסביר לאנשים פשוטים, שלא בקיאים בתורת הקבלה או החסידות – מושגים מופשטים ועמוקים, כמו המושג ששורשם של ישראל הוא בעולם האצילות או

מניע להתנהגות ע"פ תורת החסידות

ב"ה. האם יש סיבה מסויימת (עניין או תנועה נפשית) שניתן להצביע עליה שהיא זו שגורמת לאדם להתנהג באופן מסויים – אם באופן יותר טוב או

הטעיית השטן

האם אפשר להטעות את השטן? מה משמעותם של המנהגים שעושים  כדי להטעות אותו. האם הוא לא יודע, כמו כולם, שעושים זאת כדי להטעותו?

מה היה הנס של חנוכה

מה הנס העיקרי של חנוכה – הנס של פך השמן או הנס של המלחמה? שמעתי בזה צדדים לכאן ולכאן, יש מפרשים שנוקטים ככה ויש מפרשים

סוד "בנין המלכות"

איך אפשר להסביר את המושג של "בנין המלכות" גם לאנשים שלא בקיאים בחסידות ובמאמרים. אני צריך למסור שיעור על כך בקרוב, ואשמח באם תעזרו לי

שיעור תניא- המשך

ב"ה. האם זה נכון מבחינה חסידית, לקרוא לשיעורים בחסידות בשמות של "קבלה", "תורת הנפש" או כל השמות שמצויים היום, או שצריכים לא לשקר כביכול לאנשים,

דברי הרמב"ם – מדות ולא רגשות

בתחילת הרמב"ם, הוא מפרט שיש לאנשים "דעות" שונות אחד מהשני, יש מי שהוא כועס, ויש מי שהוא כילי, יש בעל נפש רחבה ויש בעל נפש

חובה ללמוד חסידות?

מה ניתן לענות למי שאומר – בדורות הקודמים לא למדו חסידות, היו אז צדיקים גדולים ועבדו את ה' בצורה טובה מאוד.. למה בדור האחרון אומרים

הפירוש בברכת התורה

בברכת התורה בשחר, למי הכוונה במלים "בפינו … אנחנו וצאצאינו" (בל' רבים), הבאות בנוסף ל"עמך [בית ישראל]"? האם הברכה נתקנה לכתחלה לאומרה בציבור שלא כשאר

לפתח "כלים" בעבודה אישית

ב"ה. שלום וברכה, שמעתי שיעור של הרב ערד שמסביר על הצורך הגדול לפתח את ה"כלים" – האפשרויות שעומדות בפנינו כדי להשיג את ה"יעדים" שאנחנו רוצים

המלך בשדה

יש את המשל המפורסם ש"המלך בשדה", אם תוכלו להרחיב קצת בענין זה, מה זה אומר מבחינת העבודה של חודש אלול. ישר כח.

משמעות של "עשר" ביהדות

שלום וברכה. מה הסיבה שהמספר עשר הוא נמצא כמעט בכל מקום? כמו שבמניין צריכים עשרה, ויש עשר כוחות נפש, יש עשרת הדיברות, עשרה מאמרות? יש

הנפש הבוחרת

שלום הרב, יש לי בילבול גדול בנוגע להבנת נפש ישראל.. א. אשמח להבין מי הוא האדם הבוחר, ראיתי בשות מה שהרב כתב אודות נפש השכלית

איך למסור שיעור תניא למקורבים

ב"ה. יש לי שיעור בתניא שהתחלתי אותו לאחרונה, ולאחרי שלושה חודשים של השיעור, אני רואה שאנחנו נמצאים רק בסוף פרק ב'. וכל זה בגלל שאני

לימוד הפרשה החסידית

שלום וברכה לכבוד הרבנים שליט״א. רציתי לשאול, יש תקנה ידועה של הרבי ללמוד בכל שבוע את כל המאמרים על הפרשה בתורה אור/ ליקוטי תורה. רציתי

לימוד ספרי קבלה

שלום לכבוד הרבנים שליט״א, רציתי לשאול האם קיימת הדרכה של רבותינו נשיאינו בעניין לימוד ספרי קבלה. וזה מתחלק לשתיים: א) באיזה ספרי חסידות צריכים להיות

נחיתות יתר

מה עושים עם התופעה של נחיתות יתר. כל מילה שמישהו אומר לי מאוד משנה לי, ופוגעת בי?

סיום מסכת בתשעת הימים

מה העניין כ"כ בעריכת סיומים בתשעת הימים? והאם אפשר לעשות סיום מסכת בתשעת הימים על מסכת משניות, או שצריכים לעשות על מסכת של גמרא דווקא?

אחדות בין אומות העולם

ב"ה. האם האמירה שצריכים להיות תמיד באחדות, היא מתאימה גם כלפי מי שהוא לא יהודי, שגם הוא צריך להיות באחדות עם חבריו?  

אהבת ישראל לכל אחד

מאיפה מגיע האפשרות לאהוב כל אחד ואחד, הרי בסופו של עניין השני הוא לא אני, והוא שונה ממני ולפעמים אף מתנגד אליי. והאם באמת צריך

נפש השכלית

ערב טוב ומבורך. מה מקומה של "נפש השכלית" במבנה הנפשות שבכל אדם, והאם היא קיימת גם אצל גויים? תודה רבה.

טבע הטוב להיטיב

שלום הרב ששואלים למה ה' ברא את העולם? עונים כדי להטיב אבל אני עדין לא הבנתי למה ה' רוצה להטיב

בריתו של אברהם אבינו

איפה אפשר למצוא את ביאורי החסידות על כך שאברהם אבינו – שקיים את כל התורה והמצוות עוד לפני מ"ת – עשה ברית מילה רק בערוב

שיטות שונות בחסידות

לכבוד הרבנים החשובים. במה שונה שיטת חסידות חב"ד משאר החסידויות. ברור שיש הרבה חילוקי מנהגים, אבל השאלה שלי בנוגע לשיטה, האם יש איזה שינוי עיקרי

שאלה בהמשך תרס"ו

ב"ה שלום וברכה. ס"ו עמוד תסד למטה. איך יהיה האור בבחי'… אנחנו לא מצליחים להבין מה המהלך. נשמח אם הרב יוכל לתת לנו כיוון

תענוג וקבלת עול

האם ראינו מקור לכך בחסידות שממנו משמע שההתקדמות וההתעלות וההתמסרות הרוחנית תלוי באיך אתה מרגיש ואיפה אתה אוחז. ואז: אם זה לא בכיף אז לא,

כוונה בהזכרת שמות הבורא

מה יעשה אדם שקשה לו לכוין בכל פעם את כוונת השמות (בכל פעם שמזכירים אחד משמותיו של הבורא – הוי' אלוקים, אדנ') – כמובא בשולחן

השגחה פרטית ופחד מהבורא

ב"ה שלום וברכה. למדתי קצת על המושג של 'השגחה פרטית' במיוחד לפי תורת החסידות, עיינתי בכמה מאמרים שמדברים על הנושא, וקשה לי קצת בזה: אם

חג השבועות

האם ישנו קשר עצמי בין חג השבועות למתן תורה, או שחג השבועות הוא עניין בפני עצמו ומתן תורה הוא עניין בפני עצמו. במילים אחרות –

שכר שווה בעולם הבא?

שלום וברכה אני ברוך השם מתקרב לחב"ד ממגזר אחר בציבור החרדי, אני גדלתי על כך שיש עולם הזה ועולם הבא, ושבעולם הזה לומדים תורה ומקיימים

משמעות הביטול

שאלה בנוגע לספר -"לך לך אל עצמך האמיתי" בפרק שמדבר על ביטול כתוב שביטול הוא ביטול הצורך לקבלת חיזוקים מהסביבה ופיתוח תודעה שאנחנו תמיד טובים

מבינוני לצדיק

שלום רב, האם תוכלו להפנות אותי למקור/מקורות בספר התניא או בספרים אחרים של האדמו"ר הזקן, בהם ניתן לראות שאפשר לעבור ממצב של בינוני למצב של

אשה בזמן הגאולה

שלום רב, הייתי רוצה לדעת אילו מקורות יש בחב"ד (וגם מקורות אחרים) על מעמדה של האשה בזמן הגאולה. תודה רבה

ידיעת ה'

בשיעור שמסרתי שאל אותי א' הנוכחים שאלה מאוד חזקה – מה רע בידיעת ה' שהייתה בדורות הקודמים, בצורה פשוטה שהאמינו שה' אחד, וכל זה לא

יחסה של חסידות חב"ד ל"התבודדות"

שלום וברכה. האם יש מקום ל"התבודדות" בחב"ד, או שזה מושג שמגיע ממקומות אחרים שלאו דווקא מגיעים מהשיטה שלנו. ראיתי בספרים אחרים ריבוי הסברים על אופן

תורת דא"ח

שלום כבוד הרב. ברצוני לשאול מזה תורת הדא"ח?

אומנות בחסידות

שלום אני מתעניינת כרגע לגבי המשמעות החסידית של תחומי האומנות השונים, מהי אומנות על פי חסידות, מה תפקידה. ברור שכל דבר שנברא נברא לכבודו של

מידת הנצח

שלום להרב יצחק ערד שליט"א ברצוני לשאול אדם שיש לו קו שמאל חלש מצד אחד רוצה למידה חיים מנוחה אבל אין לו כח לעשות פעולות

אל תאמין בעצמך עד יום מותך

שלום וברכה, תודה רבה על האפשרות לשאול שאלות ובעיקר על המענה הנפלא. מה המשמעות של המימרא: שאדם לא יאמין בעצמו עד יום מותו?

״את העולם נתן בליבם״

שלום , אם אפשר לבאר בהרחבה את המושג/אימרה: ״את העולם נתן בליבם״. מה המשמעות, ההשלכות, איך אפשר להשתמש בזה ככלי עבודה בחיי היומיום שלנו. תודה

מחשבה דיבור ומעשה

הרב שלום. בספרי הקודש השונים כמו בין איש חי , תניא ועוד ישנם שלושה מושגים מחשבה , דיבור, ומעשה. לפעמים מכנים אותם לבושי הנפש. 1.

שיחה עם הנפש הבהמית

שלום הרב, מה דעתו של הרב על שיחה עם הנפש הבהמית מדי פעם כצורת טיפול על מנת שהיא תעלה את מה שמפריע לה ושנשכנע אותה

ספר התניא לנשים

שלום כבוד הרב מותר לנשים ללמוד את ספר התניא? ידוע לי שקבלה לנשים לא מומלץ זה מאוד מעניין אותי אך אינני יודעת אם מותר לי

מחלות נפש

שלום רציתי לשאול לגבי דעת התורה ופנימיות התורה לגבי מחלת נפש בשם מאניה דפרסיה או פסיכוזה? ממה זה נובע?

להסתדר עם כל אחד

איך נכון להתייחס לעובדה שיש בני אדם שאני מסתדר איתם ויש כאלו שלא? והאם אני אמור להסתדר עם כל אחד?

רופאי נפשות שאינם שומרי מצוות

שלום הרב! האם מותר ונכון עפ"י החסידות לפנות לייעוץ אצל פסיכולוג, וכל מיני רופאי הנפש למיניהם? והאם צריך שיהי'ה דווקא שומר תורה ומצוות וכו'?

ידיעה ובחירה

שלום הרב! האם יש הסבר הגיוני לכך שידוע שמצד אחד יש לכל אחד בחירה חופשית ומצד שני הקב"ה יודע עלינו הכל מראש ועוד שהכל בהשגחה

המתקת הדינים בשורשם

האם תוכלו להסביר כיצד באופן מעשי ניתן להמתיק את הדינים בשורשם? האם זו הדרכה מעשית לאדם הסובל יסורים? ואם כן, כיצד עליו ליישם זאת? תודה

תהליך ההתבוננות

בס"ד הרב כתב לי על תהליך ההתבוננות – תודה רבה הרב!! ועדיין – כל זה חשוב מאוד ויקר לליבי, וכל זה הוא הרקע והתנאים. אך

28 עיתים

שמעתי את השיעור הנפלא של הרב ערד לכבוד כ״ד טבת, ״למה הסכמת להיות עני״ נאמר שם על 28 דרגות זמן האם אפשר לפרט מהם הערכי

כיצד מבצעים התבוננות?

שלום רב, לא הבנתי כיצד מבצעים התבוננות, למרות שהרב ערד מרבה לדבר על כך… ואיך מתרגלים / מתאמנים שתעבור מהמוח אל הלב?

קושי בנישואין

שלום וברכה, אני אמריקאי ואישתי ישראלית. גם היא בת 41 ואני בן 37, שנינו בנישואין שניים, בלי עין הרע עם 5 ילידים מתחת גיל 6.

חנוכה בחסידות

יש לי שאלה, שאולי היא נשמעת קצת מזלזלת אבל היא עומדת לי בראש כבר הרבה זמן. מה היה צריך בכלל את הנס של פך השמן,

חנוכה בחסידות

יש לי שאלה קטנה, ומקווה שתהיה לכם תשובה לענות לי. שאלתי בזמנו כמה רבנים, ולא ידעו לענות לי זאת. למה אומרים בנוסח "ועל הניסים"- "מסרת

חנוכה בחסידות

יש ביאור בתורת החסידות על כך שנרות חנוכה צריכים להיות דווקא בחוץ? ולמה זה שונה מכל המצוות? תודה רבה רבה על כל התשובות.

חנוכה בחסידות

שלום רב. בחסידות מבואר שהענין של חנוכה זה "פרסומי ניסא", אבל אם משהו גר לבד ומניח את החנוכייה אצלו בבית – שע"פ הלכה הוא יכול

חנוכה בחסידות

אם נפסק בהלכה שאסור לצאת למלחמה אם לא בטוח שיוכלים לנצח, מי התיר למכבים לצאת למלחמה בחנוכה?

חנוכה

אם אפשר לבאר מה היה ההיתר של המכבים לצאת למלחמה, בעוד שבדרך הטבע לא היה להם כל סיכוי?

חנוכה

מה הביאור על זה שחנוכה נקבע על נס פך השמן ולא על נס נצחון המלחמה. זכור לי שבזמנו ראיתי איזה ביאור, ואשמח למוצאו.

כוונה בהזכרת השם

הצמח צדק בשרש מצות התפילה (דף קיז) מבאר דעת המקובלים שצריך לכוון בהזכרת השם בברכות שמונה עשרה ניקוד השם לפי ענין הברכה, וז"ל: אבל מה

משכן ול"ט מלאכות

אם אומרים על פי הקבלה, שהמשכן הוא בעצם מודל של היקום, האם ניתן על פי זה לומר שכל ל"ט המלאכות של שבת, הן המקור לכל

יהדות לפי האם

האם יש ביאור על כך שלהיות יהודי זה תלוי באמא דווקא, אבל אם להיות כהן לוי או ישראל זה תלוי באבא?

ספר עב"י

ב.ה לכבוד הרב שליט"א בהגהות לרבי יעקב צמח בספר מבוא שערים ועוד. הרב תמיד מזכיר ספר. הספר נקרא בר"ת עב"י מה משמעות עב"י. ר"ל מה

אחד בפה ואחד בלב

שלום וברכה יש את הביטוי "אחד בפה ואחד בלב".שזו מידה שהבנתי שהשם לא אוהב… וזה כמו יוסף ואחיו. שאלתי בנושא , אם הלב מרגיש סלידה

שינה בסוכה.

האם יש מקור בגמ' או בראשונים למנהג שאין ישנים בסוכה? או שזהו ענין חדש של הדורות האחרונים?

נשמות של תוהו – המשך

המשך שאלה לגבי נשמות מעולם התוהו. הרב קוק אומר שבזמן הגאולה יתרבו מאוד נשמות מעולם התוהו. ומתאר אותן כנשמות חסרות מנוחה קמות ונופלות וחוזר חלילה.

לקח ביוה"כ.

מה הענין בלבקש עוגה מהגבאי בערב יום כיפור. אני יכול לקנות עוגת דבש לבד?

שיעור אכילה ביוה"כ

שאלה שמאוד מציקה לי: איך יתכן שכל יהודי אם הוא אוכל את אותו שיעור היום הכיפורים הוא חייב כרת? למה אין הבדל בין מי שגדול

דעת בקדושה

שלום רב. רציתי לדעת מהו ההבדל בין "דעת" בקדושה ל"דעת" בקליפה. אדגיש, שיותר חשוב לי לדעת כיצד *מפתחים* את מוח הדעת בקדושה, שהרי בד"כ מבואר

תהילים בר"ה

מהו הטעם לאמירת תהילים ללא הרף בר"ה, אמרו לי שעדיף לעסוק בלימוד התורה שנעלה הרבה יותר מאמירת תהילים?

יום הכיפורים.

מה הפי' הפנימי ב"עיצומו של יום (הכיפורים) מכפר" – האם זה אומר שאין צריך לעשות תשובה?

הכל לטובה

איך אפשר להסביר ליהודי שהכל לטובה גם כשלא רואים ?

יום כיפור לאחר ראש השנה

למה בבקשת סליחה של יום כיפור מגיעה אחרי ראש השנה לא קודם כל צריך לבקש סליחה ואחרי זה את כל הענין של ראש השנה?

שינה בר"ה.

האם ישנו איסור לישן בר"ה? ואם אני לא יכול ללמוד כל הזמן ואני יושב ומדבר סתם – זה יותר טוב משינה? ודרך אגב ראיתי מפורש

תשובה מאהבה

שלום וברכה, אם אפשר בבקשה להסביר לי בקצרה מה ההבדל בין תשובה מיראה לתשובה מאהבה? הרי העיקר שמתקנים את המעשים . תודה מראש

הפרי שאכל אדם הראשון

מה הפרי שאדם הראשון אכל ? הרבה אומרים שזה לא היה תפוח ותפוח זה מקור נוצרי אבל הרבי הרש"ב מסביר את הענין של התפוח שאדם

החסידות

מהו הדבר שמאפין את הבעל שם טוב ואת כל החסידות?

קדיש וגלגול

שלום הרב חלק מהשאלות שאלו אותי מקורבים וחלק שאלות שהיתעררו לי 1.הארי ז"ל מסביר שאומרים קדיש כדי שיהיה עילוי לנשמה בגן עדן או להוציאה מגהינום

לבישת ציצית בלילה.

הבן שלי הגיע הביתה עם בקשה לישון בלילה עם הציצית שלו עליו. אצלנו זה לא היה נהוג כלל, האם בכלל יש בזה ענין?

קרבנות כתחליף לתעניות

כתוב בתניא אגרת התשובה בפרק ב' בנוגע לתעניות שבאות במקום קורבן עולה ושעולה מכפרת על מ"ע. וכאשר כתוב על תנאים ואמוראים שהיו מתענים הרבה וכן

השייכים ללימוד חסידות

האם ישנם כאלו שלא שייכים ללימוד החסידות? האם יש ענין ללמד יהודים כאלו שנראה לי שהם לא יבינו כלל את המדובר?

עבודה עם הגוף

למה אנחנו עובדים את הקב"ה כ"כ הרבה בגוף הגשמי, לכאורה היה ראוי שנעבוד אותו עם הנשמה? והרי הגוף סו"ס ימות ולמה עמלנו כ"כ?

החיים כספר

ב"ה שלום! רציתי לשאול לגבי שיטת טיפול נרטיבית הרואה את הפרשנות של אדם על חייו כ"סיפור": האם השיטה מומלצת ויעילה? אני מרגישה תקועה בגלל ה"סיפור"

ענווה ושפלות כלפי החבר

בס"ד שלום לא מובן ענין התבוננות בגדלות ה', שמצד אחד התבוננות עמוקה וממושכת תגרום לי להיות נכנע לפני ה' או ביטול, אבל איך זה יגרום

תענוג כממכר

בספר של הרב ערד 'רעים האהובים' קראתי (בע' 34-5) הסבר על העונג, שהוא הביטוי הנפשי הנעלה ביותר ולכן הוא ממלא את הנפש לגמרי. הדברים הובאו

הנפשות אצל הגוי

שלום, לאחרונה התחלתי ללמוד תניא ועלתה בי השאלה הבאה, אם ביהודי יש שתי נפשות, אחת בהמית ואחת אלוקית, מה יש לגוי? מה קורה לגוי בסוף חייו

חרדות ודרכי התמודדות

איך החסידות מתייחסת לחרדות ודרכי ההתמודדות ? לדוגמא חרדה בגלל דימוי גוף נמוך מאוד וכדומה.. שאלה שניה זה האם יש ספר מומלץ שמדבר על התמודדות

שילוב טיפול נפשי ולימוד החסידות

שלום רציתי לשאול איך לשלב בין טיפול נפשי קוגנטיבי או רגשי ולימוד החסידות.. האם צריך להיפטר מן החרדות והקשיים הרגשיים לפני שלומדים ומנסים להחדיר את

שאלות בחסידות ובטיפול

ראשית, ישר כח על המדור הנפלא, נהניתי מתשובות אלי ובפרט הפניה למאמרים שלכם להרחבה. תודה. כמה שאלות. בנוגע לשמירת העיניים והעניין הידוע. א. כאשר עומדים

קבלת עול ושמחה

שלום וברכה לרבנים החשובים! שמעתי הרבה פעמים על המושג של החסידים לעבוד את ה' יתברך מתוך קבלת עול ושצריך לקיים את ציווי ה' יתברך כעבד

הכל הצגה?

אם הכל ידוע מראש ואנחנו חיילים כביכול באיזו הצגה אז מה הטעם שהקב״ה ברא את העולם ככה? כלומר, נכון שלבנאדם יש בחירה חופשית ובידו לשנות

אדם קדמון

שלום, מאוד מסקרן אותי לדעת אם באמת היה אדם קדמון לפני האדם הראשון? תודה שרון

קבלת עול

מה הפירוש לעשות מצווה בקבלת עול מעל השכל העצמי?

לא מוזכר השם

בפרשת תצווה לא מוזכר שמו של משה, ובמגילת אסתר לא מוזכר שם השם. האם יש קשר בין הדברים?

גרטל

מה מקור המנהג לחגור 'גרטל' (אבנט) בתפילה?

עולם הבא למי?

שלום הרב, חסיד חב"ד אמר לי שגם בעולם הבא יהיו נשמות בגופים, האם זה נכון?

מטרת התחלקות הנשמה לשתיים

שתי שאלות: א- מדוע ה' מפצל את הנשמות של בני הזוג, ואז הנשמות עוברות פה גילגולים שונים עד שמוצאים האחד את השני (ולפעמים לא מוצאים).

אהבת ה'

שלום לרב, איך מגיעים לאהבת השם באמצעות תורת החסידות?

הכוח למסירות נפש – חיה או יחידה?

מוסבר בחסידות שהכוח המניע יהודי למסירות נפש הוא מ'חכמה' שבנפש. ברצוני לשאול אם כן מה מקומה של בחינת ה'יחידה', שגם עליה נאמר שכוח המסירות נפש

נשמות ישראל

ב"ה  שאלתי בלימוד ספר התניא: בשעור הראשון או השני של כבוד הרב נאמר על מחשבתו של הקב"ה שהיא כמו הדיבור אצל בני האדם – שהדיבור

רכילות של השכנה

שכנה שלי מפיצה על המשפחה שלנו דברים לא טובים. לצערי היא אישה שמדברת הרבה רכילות והיא מחפשת לריב. אישית אני מתרחקת ממנה. אני בכללי טיפוס

'אדם קדמון'

מה משמעות המושג 'אדם קדמון' שמופיע בקבלה ובחסידות?

כ' חשון

מה המשמעות של התאריך כ' מר חשון?

גוי לאחר מיתתו

שלום, אשמח לקבל תשובה לשאלה שנשאלת הרבה בשליחות בחו״ל ונוגעת למשפחות מתבוללות. מה קורה לגוי לאחר מיתתו? בחייו – עד כמה הגוי קשור לעניין של

ארבעה יסודות

בס"ד שלום וברכה, יישר כח על האתר. רציתי לשאול: ב'שערי קדושה' ולאחר מכן בספר התניא וקודם לכן בספרי הראשונים, מוזכרים ארבעת היסודות אש מים רוח עפר.

שאלות על תשובה

שלום, יש לי שלוש שאלות: א. כתוב באגרות קודש "חמישה זמני תשובה הם: חודש אלול – העבודה של תיקון לבושי הנפש, מחשבה דיבור ומעשה; ימי

למה כאלו לבושים?

החסידות נוצרה לפני כמאתיים שנה.  לפני כן היהודים באירופה הלכו בבגדים שונים מהחסידים היום. אז מה החומרה שלדעתי אין בה מן ההלכה ולא כלום ללבישת

עניינו של צדיק

שלום רב,  אני רוצה לשאול שאלות בסוגיה יסודית בחסידות ואני אשמח אם תענו לי עליהן: האם יש מקור והתייחסות בכתבי האריז"ל ובספרי המקובלים הקדמונים בענין

מתי הכרך החדש?

שלום רב בבקשה מתי צפויים לצאת כרכים נוספים של השיעורים בהמשך תער"ב, בחלק שני והלאה? כוונתי לכרך ט' ואילך אני זוכה ללמוד את ההמשך יום

טיפול בתת מודע

אני לומד חסידות מזה שנים ארוכות. לאחרונה נחשפתי לשיטה מסוימת, במשך השנים נרמז לי שאין מקום ללמוד לגבי התת מודע מכיוון שאנו כחסידים מעדיפים לחשוף בתוכנו

ריקנות וספירת המלכות

האזנתי לשיעור בנושא טיפוסי אישיות, וממש ממש התחברתי לתיאור של 'מלכות'. לריקנות הפנימית לצד המנהיגות המלכותית. כעת אני קצת מבולבלת: אם זה מבנה הנפש שלי,

כיצד להתייחס לעיסוק סביב הבריאות?

שלום וברכה! מהו היחס הנכון להתעניינות והתעסקות הולכים וגוברים בכל הקשור למזון בריא וטבעי וכד'? מצד אחד, ברור שזה חיובי מאד. מצד שני, אם להתייחס

שיעורי תניא

שלום, ביקשו ממני ללמד תניא בכיתה של נשים מתחילות בלימודי חסידות. חלקן אינן רגילות ללימודים ברמה גבוהה. על איזה ספר של תניא מפורש או שיעורים

ייחודיות ושליחות אישית

קראתי את הכתבה בנושא ייחודיות ונהניתי מאד. יש לי מספר דברים שאינם ברורים: כיצד ניתן לדעת בברור מהי השליחות הייחודית שלי? לפי הבנתי זה לא

מה זה 'בירור'?

שלום וברכה, מה פשר המושג החסידי/קבלי 'בירור'? איך עושים זאת בצורה הכי טובה (האם זה ע"י כוונה שחושב שאוכל כדי שיהיה לו כח ללמוד ולהתפלל)? 

סליחה ומחילה

שלום רב, 1. מה ההבדל בין סליחה למחילה? 2. בקריאת שמע 'שעל המיטה' יש את הפיסקה: "הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי" –

עבודה זרה בימינו

לגבי עבודה זרה, מהי עבודה זרה בימינו שאליה התכוון משה רבינו בספר דברים בו חוזרת האמירה פעמים רבות שלא לעבוד עבודה זרה ולאבד אותה מהארץ,

היחס בין מצוות לתורה

קראתי בספר 'דרך מצוותיך' המבואר, במצוות ציצית, דבר מהפכני מאד: שבלימוד תורה יש הארה של 'אור פנימי' שהארתו מושגת בגן עדן, ואילו במצוות יש הארת

ראוי שאלמד תניא?

אני חוזר בתשובה קרוב ל10 שנים. למדתי אמונה / פרשת שבוע / הרב קוק והלכה פסוקה. לצערי מפאת קוצר זמן לא לומד משנה / גמרא,

גבורה בעתיק

רציתי לשאול לגבי מה שכתוב בתניא בשער היחוד והאמונה על גבורה עילאה דעתיק יומין (בוצינא דקורדוניתא)  אך שמעתי באחד השיעורים של הרב ערד שבכתר אין

הכתר והדעת

למה ואיך זה שספירת הדעת וספירת הכתר מחליפות אחת את השניה? אולי זה  קשור לכך  שהכתר זה הקוץ שעל האות י, (בשם ה'), והדעת זה

איך נשברו הכלים?

מה בדיוק גרם לשבירה של כל ספירה בעולם התוהו, הופעת הספירה המנגדת שהתנגשה בספירה הקיימת כביכול, או שקודם הספירה הקיימת הגיעה לשבירה מעצמה ואז הופיעה

מהי קליפה?

ישנו מושג שחוזר על עצמו בחסידות שנקרא קליפה, הבנתי שזה דבר רע, האם תוכלו לתת לי פירוט יותר מהי הקליפה ומדוע היא נקראת קליפה?  

תחיית המתים, לכמה גופים?

כשקראתי בדבר מלכות את השיחה הראשונה של הרבי על פרשת ויחי התעוררה שאלה שעדיין מנקרת במוחי והיא: לעתיד לבוא בתחית המתים נשמה שהיו לה כמה

מלכות – נוקבא – קבלת עול

התחלתי ללמוד חסידות. ב"ה וראיתי שכתוב שספירת המלכות נקראת – נוקבא. מדוע כך? ומה הפרוש הפנימי בזה. תודה רבה לכם.  

נצח והוד

אם אפשר רציתי לשאול לגבי מידות נצח והוד, איך זה שמידת הנצח שמהותה להתגבר על הקושי היא בצד ימין, והוד, שעיניינה (בפשטות) להודות לזולת זה

הקרבת אסתר

אולי היכן שהוא יש הסבר על הצד של אסתר בנס פורים? זאת אומרת מדוע זה היה צריך לבוא במחיר אישי כואב כל כך של אסתר?

לא ישאר ממני כלום?

שלום רב! אני לומדת או קוראת את שעורים בספר התניא עם הבאורים של הרה"ת הרב יוסף וינברג. בפרק ל"ז כתוב: "וכשאדם עובר עבירה חלילה…מקבל אז..את

ריקבון הגרעין

במאמר של כ"ק אדמו"ר הרש"ב תרמ"ג ד"ה ת"ר נר חנוכה מצוה להניחה וכו' (ע"מ לט' בספר המאמרים) ובוודאי בעוד מקומות בחסידות מוסבר כי הגרעין צומח

יעקב ועשו – בעולמות

למדנו שיעקב זה עולם התיקון, ועשו זה עולם התוהו, ויש מאבק בניהם על הבכורה, ולאחר בירור מתגלה שלמעשה יעקב הוא הבירור. אם הבנתי נכון זה

אהבה לכל אחד?

זכיתי ללמוד גם את השיעור שבאתר לפרק לב בתניא. הרב מציין שתכלית שנאה היא כלפי מינים ואפיקורסים, אבל שמאד נדיר שיש מינים ואפיקורסים בדורנו. אחרי

דעת באשה

אנו לומדים שדעת זו ספירה מאוד חשובה ובעבודת ה' היא מאוד משמעותית, ואנו יודעם גם שאחת התכונות הנשיות היא קלות דעת (למעליותא ולהיפך). נראה שאישה

איפה נמצאים העולמות?

למדתי עם בחורה מתקרבת והיא שאלה אותי על העולמות הרוחניים איך יותר נכון לקרוא להם, עולמות מקבילים או שלמעשה אלו עולמות שקיימים פה אלא שזה

תחיית המתים – גבורה או חסד?

אם אפשר הייתי שמחה להבין מדוע בתפילה, תחיית המתים נכללת בגבורות ה', הרי לכאורה זה חסד הכי גדול שיש? הן מצד עצם העניין שזה עניין

קבלה לנשים?

מזה כבר שנים יש בי רצון עז להתעמק ברזי הקבלה. מסיבות כאלה ואחרות – כנטען כי אין מן הראוי ללמוד קבלה לפני גיל 40 ובטח

קבלה לכל אחד

אני מתעניין בלימוד קבלה, אך חבר אמר לי שאסור לאדם רגיל ללמוד קבלה, ובמיוחד לפני גיל ארבעים? האם זה נכון? 

למה לא בתמימות?

לפי מיטב ידיעתי, לפני שהבעש"ט פתח את סכר פנימיות התורה יהודים עבדו את השם בתמימות ופשטות מתוך יראה וכבוד שינקו מתורת המוסר. לא ביקשו להעמיק

אפשר לתקן איסורים של 'כרת'?

האם ישנם חטאים שאין אפשרות לתיקון או לתשובה? ואם כן האם יש טעם בחזרה בתשובה? מהו עונש "כרת" עפ"י תורת הסוד והיכן ניתן לקבל חומר

הגברת המוטיבציה

שלום לכם, אני אדם לא כ"כ דתי, גדלתי בבית שההורים לא שמרו כ"כ, יש לי הרגל מאז היותי בר מצווה להניח תפילין, אני מקפיד על

כיצד

שלום  רב, אודה לך אם תסביר את פרוש רש"י לפסוק שְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמַרְתִּי לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם אֲנִי ה'

שחרור מהקליפות הטמאות

קראתי שמה שבג' קליפות הטמאות אין שחרור משם, מה זאת אומרת אין שחרור משם? האם גם בחשיבה יש שייכות לג' קליפות הטמאות, ואם כן אדם

מה זה ללמוד חסידות?

שלום! אני חב"דניקית, מדברים כל הזמן שצריך ללמוד חסידות. ושיהיה קביעות בלימוד חסידות בכל יום וכו'. מה זה אומר בדיוק חסידות? אילו ספרים נקראים ספרי

נשמות של 'תוהו'

הרב אמר שנשמות ישראל שייכות לעולם התיקון – עולם האצילות, שמעתי פעם על מושג 'נשמות של תוהו' האם בעם ישראל יש דבר כזה? ואם כן

אם דוד טעה, למה חוזרים על זה?

שלום, רציתי לשאול, חכמים אומרים על האמירה של דוד המלך "זמירות היו לי חוקיך" בפרק קי"ט שהוא ננזף "זמירות קראת להן???", וכן כשאמר תורתך שעשועי

מוקדש לרפואת והצלחת

מאיר אוריאל בן עידית

שאל את הרב