איפה אפשר למצוא את ביאורי החסידות על כך שאברהם אבינו – שקיים את כל התורה והמצוות עוד לפני מ"ת – עשה ברית מילה רק בערוב ימיו ולא קודם לכן?
איפה אפשר למצוא את ביאורי החסידות על כך שאברהם אבינו – שקיים את כל התורה והמצוות עוד לפני מ"ת – עשה ברית מילה רק בערוב ימיו ולא קודם לכן?
לקו"ש ח"י מקץ ב ס"ד.
לקו"ש ח"א חיי שרה סט"ז.
מכיוון שמעשי האבות הם נתינת כוח לבנים, היה צריך שלפחות מצוה אחת של האבות תהא בדומה לגמרי למצוות שלאחר מתן תורה, שהיא תיתן את הכוח לשאר המצוות; המצוה המתאימה ביותר היא ברית מילה, שהיא מצטיינת ביצירת קדושה בתוך הגשמיות. המצוה היא לפעול באבר עצמו, ולא רק שהאבר הוא אמצעי לקיום המצווה, וכן אינה רק בשעת הקיום אלא היא נמשכת באופן תמידי כל חייו של האדם. ומכיון שעניינים אלו היו גם לפני מ"ת, לכן נבחרה מצוה זו דוקא (לקו"ש ח"ג לך לך ס"א – ג).
לקו"ש חכ"ה וירא ג ס"ב. ובסגנון אחר: במקרה זה, מחייב קיום התורה לא לפעול לפי ההידור והחומרה.
לקו"ש ח"ה ויצא ב ס"ד. שם ח"י מקץ ב ס"ד – ז.
ואף שאת שאר המצוות, כמצה, קיים אברהם, הרי: א) המציאות של אכילת מצוה היתה קיימת, כמו בהכנסת אורחים, ומצוות הצדקה שהיתה גם אז. ב) במילת הערלה, הי' פוגע אברהם באפשרותו לחתכה אחר כך כמצווה וכבפנים.
וע"ד מה שהובא בריב"א ס"פ לך בשם הרי"ף.
אף שהיה יכול להטיף דם ברית הרי מ"מ היה חסר עניין עיקרי – העברת הערלה (לקו"ש יתרו חט"ז ג ס"ח, הע' 29).
יתרו כ, ב.
דלא אתפס בשם ולא אתרמיז בשום אות וקוצא כו (לקו"ת פינחס פ, ב).
ראה בכ"ז לקו"ש ח"ה ע' 88 ואילך. וש"נ (לקו"ש חל"ה לך לך ב ס"ה).
לך יז, א ובפרש"י שם (מב"ר רפמ"ו). וראה נדרים (לב, א).
ע"ד "אי לאו דעביד נייחא לנפשיה לא יהיב ליה מתנתא" (כן הובא בכ"מ. וראה גיטין נ, ב. ב"ב קנו, רע"א. וראה גם מגילה כו, ב. ב"מ טז, א) [=אילולא היה גורם לו נחת רוח לא היה נותן לו מתנה], ה"נייחא לנפשיה" אינו תשלום עבור המתנה ובוודאי לא דבר שמכריח לתת לו את המתנה; אבל מאידך, ניתנת המתנה דוקא כאשר קיים "עביד נייחא לנפשיה".
"היום יום" ט' חשון. והיינו שקיום מצות מילה דאברהם הי' לא רק בקב"ע לבד, כ"א שגם מצד שכלו הוא, "החליט" שצריך למול את עצמו (ומצד החלטתו זכה ל"וירא אליו ה'" – היום יום שם) (הע' 28).
לקו"ש חכ"ה וירא ג ס"ב – ד
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.