נושא: חסידות

כיצד מבצעים התבוננות?

שלום רב, לא הבנתי כיצד מבצעים התבוננות, למרות שהרב ערד מרבה לדבר על כך… ואיך מתרגלים / מתאמנים שתעבור מהמוח אל הלב?

שלום וברכה

מומלץ לעיין בספר החדש "ל לך" בחלק הרביעי שם מוסבר ענין זה בהרחבה יחסית.

בקצרה על כל פנים כמה נקודות:

אדם יכול להיעזר בכתיבה: לכתוב בנקודות את הנושא שרוצה להתבונן בו. הדף הכתוב מאפשר למצייר להתרכז בהתבוננות וגם לחזור עליה במדויק ללא איבוד  הרצף וההתמדה.

ההתבוננות דורשת ריכוז ושקט פנימי, ולכן יש ליצור תנאים סביבתיים ורגשיים שיסייעו בתהליך.

ראשית, על האדם לקבוע לעצמו זמן ומקום לתהליך ההתבוננות. אין "לחכות להזדמנות". על האדם לפנות לעצמו זמן מכל עיסוקיו וטרדותיו כדי לעסוק בעניין החשוב הזה.

מובן שההכרה בחשיבות הגדולה של התהליך תסייע לאדם גם לפנות לו זמן, אבל עליו גם למצוא בתוכו אומץ לעצור את שטף החיים המלא עשייה ואת כל מה שנראה לו הכרחי, וליצור לעצמו מסגרת קבועה ושקטה שבה ישקיע בתהליך הפנימי שלו.

לקביעות בזמן של תהליך ההתבוננות חשיבות גדולה. אין מדובר בפעולה חד-פעמית אלא בתהליך המצריך תרגול והתמדה רבה. לכן על האדם למצוא לעצמו זמן מוגדר וקבוע, שיתכנן מראש, שבו יעסוק בתרגול הציור.

גם לאחר שהאדם פינה לעצמו זמן וקבע לעצמו מקום רגוע ושקט, הוא עלול למצוא את עצמו לא פנוי – מבחינה נפשית. הוא יכול להיכנס לחדר, לסגור את הדלת, לנתק את הטלפון ולשבת עם עצמו בשקט, ועדיין להיות במצב שבו הוא חש טרדה פנימית.

אחת הדרכים שבהן האדם יכול להתפנות מהרגשות ומהטרדות היא לומר לעצמו: . "את כל העניינים המטרידים, למרות חשיבותם, אדחה לזמן אחר, ועכשיו אעסוק בתהליך הפנימי של התבוננות והעמקת ההזדהות".

הרגש שיסייע להיפתח למקום הפנימי הוא רגש השמחה. כאשר אדם שמח במה שהוא עושה, קל לו יותר לעשות אותו. אדם שרוי בשמחה כאשר הוא מרגיש שהוא עושה דבר טוב ומועיל ושהוא עושה את הדבר הנכון בעבורו.

הצלחה אמיתית של תהליך ההתבוננות דורשת גם התמדה וריכוז. בדרך כלל ובאופן טבעי, המחשבות משוטטות בראש בלא שליטה. כדי להצליח לשלוט במחשבות ולרכז אותן בנקודה אחת או ברעיון אחד מבלי לקפוץ ממחשבה למחשבה, יש צורך בתרגול.

יש להתחיל בתרגול הדרגתי. להתחיל בכמה דקות של ריכוז ולקבוע זמנים קבועים לתרגול. תרגול כזה יאפשר אט-אט, בהתאם להתקדמות האישית של כל אחד, להגדיל את יכולת הריכוז ואת איכות ההתבוננות.

מקורות