fbpx

ושמחת בביתך…

יש שחושבים שהשמחה יכולה להתעורר רק בניתוק מהמציאות או בהתעלמות ממנה: "העגל תמיד שמח…" הם אומרים, וכוונתם לומר שהטיפשים שמחים תמיד, ושמחתם נובעת מחוסר הבנה של המציאות, אך האמת היא שההפך הוא הנכון: השמחה היא הסתכלות מעמיקה במציאות.

ראש השנה

שנה שבתית בפתחנו

שנה שבתית בפתחנו בכמה הזדמנויות הזכיר הרבי שכאשר ראש השנה חל בשבת צריכה להיות השנה כולה 'שנה שבתית'. שנה שבה מרגישים את התוכן הפנימי של

הריון ולידה במשמעות הרוחנית

הריון ולידה במשמעות הרוחנית – מהי המשמעות הרוחנית של הריון ולידה לאור החסידות, מה מבטא עיבור ומה מבטא לידה – בכלל, ובנפש האדם בפרט?

נשמות טועות בחינוך

נשמות טועות בחינוך הרב יצחק ערד נשמות טועות בחינוך – בחסידות מקובל הביטוי "נשמה טועה", כלומר נשמה שיש לה רצון טוב וכוונה טובה, אך היא

איך מכניסים את הילד הביתה, ומהי הנשירה החיובית?

אלו נורות אדומות עשויות לאותת על תחילת נשירה? כיצד ניצור חיבור עמוק ואמתי עם הילד, כך שגם כי יזקין לא יסור ממנו? מתוך הרצאתו של הרב יצחק ערד, על בניית מבעוד מועד קשר בריא עם הילדים *- ההרצאה ניתנה בועידת "מקושר בכל" ופורסמה במגזין "דרך המלך".

פרשת יתרו – מצות כיבוד הורים

פרשת יתרו – מצות כיבוד הורים והתייחסות לקונפליקטים שונים הרב יצחק ערד מצות כיבוד הורים והתייחסות לקונפליקטים שונים – מצות כיבוד הורים היא מצווה חשובה

הורה אמיתי

  הורה אמיתי – להיות הורה זה לא רק שיש לך ילד, אלא זה כח נפשי שדורש פיתוח ועבודה פנימית. בתורת החסידות מבואר כי הורים

האבא בבית והשמחה

מקום של האבא במשפחה חשוב ומשמעותי מאוד בבית, לזוגיות, ולחינוך הילדים. אבל לפעמים "משנכנס אב -ממעטין בשמחה.."

מסירות נפש מודרנית לחינוך

ב"ה י"ב תמוז, חג הגאולה של הרבי הריי"ץ, מסמל את הניצחון של החינוך הכשר. מול השלטון הסובייטי שדיכא בעוז כל פעילות שריח של דת נודף

אל תחנכו תינוק!

תארו לעצמכם תינוק בן שנה הצורח ובוכה לאוכל, והוריו מחליטים שעליהם 'לחנכו' שזו איננה הדרך לבקש אוכל, ובצרחות ובכיות הוא לא ישיג את מבוקשו. כל בר-דעת מבין שבגיל כזה יש למלא את צרכיו הבסיסיים למזון מבלי לנסות לחנך אותו להתאפק, להמתין סבלנות, להיות מנומס ולחדול מלצרוח.
כשם שהדבר נכון במזון ואוכל, כך הוא היחס הנכון בשאר צרכיו ורצונותיו של התינוק.

להיות מחוברים לילד!

לפעמים אנו שואלים את עצמנו: "האם זה תלוי בנו?" הרי הרבה העולם עושה, הרבה חברים עושים, ובימינו – הרבה האינטרנט עושה, לא עלינו, וכו'. אין ספק שגורמים רבים משפיעים על הילד, והמלמדים, המורים, הרבנים והמשפיעים שותפים באחריות לחינוכו, אבל חשוב לזכור שההשפעה העיקרית על ילדים מקורה בהוריהם.

אהבה כמפתח למערכות יחסים

מהי אהבה אמיתית, מה חשיבותה, ואיך על ידה ניתן לפתח מערכות יחסים נכונות. הרצאה מרתקת של הרב יצחק ערד. ניתנה ברמת גן.

חלקם של ההורים באופי הנשמה – פרק 9 ב"דרכו של הבינוני"

בשלב זה יכולה להתעורר אצל אנשים רבים תרעומת קשה כלפי הוריהם: כאשר אדם ימצא באופיו תכונה שלילית של כעס מוגזם, עצבות קיצונית, או גסות קשה וכדומה הוא יפנה מיד אצבע מאשימה לעבר הוריו, באמרו: 'לכו לאומנים שעשאוני, הם אשמים בתוצרת הפגומה…'

הורות מתוקנת

תורת הקבלה והחסידות מקבילה את המבנה המשפחתי למבנה הספירות. על פי מבנה זה ההורים, אבא ואמא, מקבילים לספירת החכמה והבינה ואילו הילדים למידות. דימוי זה שההורים הם 'ראש' המשפחה, הוא דימוי מנחה המורה שכשם שהראש מנהל ומנחה את הגוף, כך תפקידם של ההורים להנחות ולנהל את ילדיהם. המידות מבטאות את המקום הרגשי המושפע בצורה ישירה מהמסרים שהוא מקבל מהחכמה והבינה.

להתנהג בעדינות

שנם שני סוגי התנהגויות של בני אדם. האחת היא עדינות וההיפך ממנה זוהי הגסות.

אדם המתנהג בגסות, הוא האדם הנאבק ונלחם על מקומו ומעמדו בעולם. חסר רגישות כלפי סביבתו כיוון שעסוק מאוד בעצמו, בקריירה שלו, בהתפתחותו האישית ואין לו את היכולת הנפשית להתפנות אל הזולת. אדם זה אינו בנוי לתקשורת טובה ובריאה, כי גם בזולת יראה רק את טובתו ורווחיו האישים שיכול להשיג מעצם הקשר עמו.

הזהות הרוחנית של ההורים והילדים

הורים וילדים קשורים אלו באלו כגוף אחד ויחידה אחת, על כן ברור הדבר שלמהות היחס שאדם נותן להוריו יש השפעה גם על חייו, הן בחייו הפרטיים והן בחיי הזוגיות שלו ובחיי משפחתו…

חינוך באהבה

לפניך שיעור שנמסר בנושא זה על ידי הרב יצחק ערד, מתוך סדרת שיעורים, המלמדים את קונטרס "כללי החינוך וההדרכה" של הרב הריי"צ.

מה רע בליצנות?

יש קשר ישיר בין ליצנות לבעיות בפרנסה. והסיבה לזה, כי הדיבורים השונים קשורים למידות הפנימיות שיש בנו, ולחלוקה הכללית לקו ימין וקו שמאל.

משפחה באהבה (ב)

כאשר מצליחים להביא את המשפחה למצב של הרמוניה אהבה ואחדות, כשכל בני המשפחה חיים יחד באהבה ובקשר אמיתי בניהם, זה בעצם להביא את המשפחה למצב של גאולה.

משפחה באהבה (א)

כאשר מצליחים להביא את המשפחה למצב של הרמוניה אהבה ואחדות, כשכל בני המשפחה חיים יחד באהבה ובקשר אמיתי בניהם, זה בעצם להביא את המשפחה למצב של גאולה, ולאידך מצב משפחתי בעייתי הוא מצב של גלות פנימית.

מצב נפשי של 'יניקה'

לאחר שתואר לעיל באריכות מהו מצב ה'עיבור' כפי שמתבטא בנפש האדם, הן ביחס אל עצמו והן ביחס אל הזולת, מהם הסיבת לשקיעה במצב זה, ומה הם הכלים ליציאה ממנו, הרי במידה וה'עבודה' הנפשית והמעשית ליציאה ממצב העיבור נעשתה באופן הנכון ובהתמדה, הרי עובר האדם ומתפתח ממצב ה'עיבור' לשלב השני בסולם ההתפתחות – לשלב ה'יניקה'.

מנוחה ושמחה

כל התקרבות של אדם לעצמו שהיא בעצם התחברות פנימית למה שטמון בו, לשלמות, נעשית בכח של שמחה.

לדעת להעניש

מרגע צאת הילד לאוויר העולם נחשף הוא לעולם מלא התמודדויות, מלחמת החיים.

על הפסוק "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" פירשו חכמינו "משעה שננער לצאת ממעי אמו". כבר מאז מתחיל הגידול של היצר – כוחות הרסניים שנמצאים באדם. תפקיד האדם לחשוף את הכוחות הטובים שבתוכו, וזאת מוטל על ההורים להעמיד את הילד בדרך הנכונה ולעזור לו בהתמודדויות החיים. לחנך אותו.

מוקדש לרפואת והצלחת

מאיר אוריאל בן עידית

שאל את הרב