מלכים בבית (טור לקראת ראש השנה) - דעת - לימודי יהדות באור החסידות

מלכים בבית (טור לקראת ראש השנה)

השמש שוקעת, יורד החג. אנו הולכים להכתיר ולהמליך את הקב"ה כמלך עלינו, אך בל נשכח גם 'להמליך' את בן או בת הזוג שלנו.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מלכים בבית (טור לקראת ראש השנה)

על פי שיעוריו של הרב יצחק ערד

 

מלכים בבית

השמש שוקעת, יורד החג. אנו הולכים להכתיר ולהמליך את הקב"ה כמלך עלינו, אך בל נשכח גם 'להמליך' את בן או בת הזוג שלנו.
על אדמו"רי חב"ד מספרים שלמרות הטרדות הרבות בצרכי הציבור בערב ראש השנה, וההכנות הרוחניות שהיו שקועים בהן, היו מקפידים סמוך לכניסת החג, בטרם צאתם לתפילות החג, להקדיש זמן מה לשוחח ביחידות עם הרבנית שלהם. הקשר בין איש לאשתו מהווה 'מראה' לקשר בינינו לבין הקב"ה, מי שבתוך ביתו ממליך את בן או בת הזוג בוודאי יידע גם כיצד להמליך את הקב"ה עליו למלך.
להמליך מישהו פירושו לכבד אותו, להעריך אותו, לראות אותו מרומם. הכבוד הוא המהות של המלך ולכן "מלך שמחל על כבודו – אין כבודו מחול". אין הכוונה לכבוד חיצוני ומזויף, אלא 'כבוד' במובן של נתינת מקום וערך אמיתי. כמו שנאמר על הקב"ה "כבודו מלא עולם".
המשמעות של המלכת בן הזוג פירושה שהרצון שלו חשוב בעיניי לעיתים יותר מהרצון שלי. אני שם את רצוני בצד ומוותר, כדי שרצונו יתממש. כמובן שהיחס הזה צריך להיות הדדי. באם כל פעם עושים שני בני הזוג את הרצון של אחד מהם בלבד ובן הזוג השני הינו אסקופה הנדרסת, הרי בזה הוא מאבד את כבודו ומקומו. אך כאשר אני רוצה שהרצון של בן הזוג יסופק, וגם הוא רוצה שהרצון שלי יסופק שנינו מלכים..
ומה עושים כשהרצונות נראים סותרים? המצב האידאלי הוא שהיא תעמוד על כך שהרצון שלו יתממש והוא יעמוד על כך שהרצון שלה יתממש, בצורה כזאת מותר "לריב". במקרה וזה לא קורה עדיין… פעם הוא 'יבטל רצונו מפני רצונה' ופעם היא 'תבטל רצונה מפני רצונו'.

הממליך מלכים, ולו המלוכה..

לפעמים קשה לאדם 'להמליך' את בן זוגו כי באופן טבעי קשה לו לראות מישהו שמרומם יותר ממנו. המקסימום שהוא יכול לשאת זה שוויון. לעיתים המצב חמור יותר, הוא מרגיש צורך 'להקטין' ואף להשפיל את בן הזוג, בדיוק הפוך מ'המלכתו'.
הסיבה הפנימית לכך היא שהאדם לא מאמין בערך העצמי שלו, ב'מלוכה' האישית שלו, והוא חושב שהוא צריך להגן על עצמו ועל ערכו, ובאופן בלתי מודע עושה זאת על ידי השפלת בן הזוג והנמכתו. תודעה כזו מביאה מאבקי כוח גלויים או סמויים בין בני הזוג, מריבות וחיכוכים מתרחשים בלי הרף סביב דברים קטנים או גדולים.
המלכת השני מתאפשרת כאשר אדם מאמין במלוכה העצמית שלו. אדם שיש לו את מקומו, דהיינו שהוא מכיר בערך עצמו, בייחודיות שלו, במעלות ובסגולות שהקב"ה נתן לו, הוא מודע למה שיש לו להביא ולתרום לקשר, אזי אין לו קושי להמליך את השני.
לפעמים אחד מבני הזוג מסרב לקבל את כתר המלכות, לא בגלל שאין מי שיכתיר אותו כמלך, אלא כי הוא לא מצליח ללבוש אותו. הוא לא מצליח להרגיש מרומם, בעל ערך וחשיבות. ישנם זוגות שבמצב כזה מסתדרים זה עם זה באופן כללי, אבל האמת היא שנחיתות של אחד הצדדים פוגעת באיכות הקשר הזוגי.

ראש או זנב?

לדוגמה – יותם הוא אדם עדין, רגיש, שעוזר בבית ומתפקד כמו שצריך. יש בינו לבין רעייתו אפרת תקשורת יחסית טובה. אך כשהיא מנסה להגיד לו מילות הערכה ושבח הוא דחה אותם במחי יד. נוסף לכך, היו משפטים שהוא היה חוזר עליהם, שהציקו לה מאוד. הוא היה נוהג לומר לה באופן תדיר משפטים כמו: "את אישה טובה מידי בשבילי. לא מגיע לך בעל כמוני, אני לא מסתדר עם הילדים כמוך, את הרבה יותר צדיקה ממני, אני מקווה שאת לא מאוכזבת ממני", וכדומה.
יותם לא הצליח להבין למה אמירות אלו מוציאות אותה מדעתה. הוא באמת הרגיש כך מולה, ואפילו חשב שהוא מחמיא לה בזה, אך אפרת, מבלי שידעה להגדיר ולהסביר לעצמה את הסיבה לכך, לא היתה מסוגלת לשמוע ממנו כאלו מילים. אפרת התעקשה שיותם ילך לקבל הדרכה. ליותם קודם כל הוסבר שאדם לא אמור לשמוע מבן זוגו ביטויים שמבטאים נחיתות, זה לא דבר שתורם לזוגיות. בנוסף, התברר כי האמירות הללו היו רק סימפטום לתחושות פנימיות שאינם נכונות. אין זו ענווה וצניעות כפי שניתן לפרש זאת בטעות, אלא תפיסה עצמית שגויה, רגש נחיתי, פחד, חוסר בטחון ועמוד שידרה. העבודה העיקרית עם יותם היתה לחזק אצלו את הביטחון והאמונה שיש לו הרבה מה להביא לקשר הזוגי, ולהגיע למצב שהוא יפסיק לחשוב מחשבות נחותות על עצמו.
אחד האיחולים שאנו מאחלים בראש השנה הוא ש"נהיה לראש ולא לזנב". גם בזוגיות, כשאחד מרגיש 'זנב' ביחס לשני, הוא פוגע לא רק בעצמו אלא גם בבן הזוג שלו. כל אחד מאיתנו צריך להשתדל שהוא וגם בן או בת הזוג שלו יהיו 'ראש', 'מלך', וכך שנינו ביחד "נהיה לראש ולא לזנב.."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן