האם ישנו איסור לישן בר"ה? ואם אני לא יכול ללמוד כל הזמן ואני יושב ומדבר סתם – זה יותר טוב משינה? ודרך אגב ראיתי מפורש שהאריז"ל היה יושן אחרי חצות יום זה?
האם ישנו איסור לישן בר"ה? ואם אני לא יכול ללמוד כל הזמן ואני יושב ומדבר סתם – זה יותר טוב משינה? ודרך אגב ראיתי מפורש שהאריז"ל היה יושן אחרי חצות יום זה?
אין איסור, אך המנהג הוא שלא לישן בר"ה ביום כדי שלא ישן מזלו. אך אם האדם יושב בטל הרי הוא כמו מי שישן.
ומה שראית מהאריז"ל כבר כתב על זה האלף למטה (תקצח, א) שהלואי שהיה ביכולתנו לעשות כמעשהו בהקיץ אחד מני אלף ממה שהוא ז"ל הי' מתקן בשינתו.
לכן ראוי ונכון לומר תהילים ולהתעורר בתשובה מאשר לבלות את הזמן בשינה סתם.
שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.
שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.
זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.
שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.
יסוד יוסף סוף פ"ב.
קב הישר פ"ב בסופו.
דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.
נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.
אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.
שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.