נושא: שבת

עובדי אלילים ואומות העולם

האם המושגים עובדי אלילים (או עכו"ם) ואומות העולם הינם זהים?

'אומות העולם' יכולים לקיים שבע מצוות בני נוח, ובזה לקיים את רצון ה', ולא להיות בגדר עובדי אלילים.


'עובדי אלילים' אלו אומות העולם שאינם מאמינים בה' ועובדים עבודה זרה.


לפעמים בספרים מסוימים, כמו ספר התניא, כאשר כתוב עובדי אלילים, הכוונה על אומות העולם בכלל, ורק בגלל חשש הצנזורה, נכתב בלשון זו.

מקורות

שולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן שלח סעיף ו): אין שוחקין באגוזים ולא בתפוחים וכיוצא בהם על גבי קרקע, גזרה שמא יבאו להשוות גומות שבקרקע במתכוין להכין דרך לגלגל האגוז או התפוח, אבל מותר לשחוק על גבי השלחן או על גבי מחצלת, אבל לא על גבי קרקע אפילו המרוצף כמ"ש בסי' של"ז גבי סיכת קרקע.


ומכל מקום אין למחות בנשים וקטנים אפילו שוחקין באגוזים על גבי קרקע, לפי שבודאי לא ישמעו, ומוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים.


ובקצות השולחן (סימן קמו, סא) הביא בשם הברכי יוסף: "שאורחא דמילתא נקט קטנים, אך הוא הדין לגדולים שאינם שומעים… וכן מבואר בשו"ע אדמו"ר סימן תר"ח סעיף ד".


עוד הביא שם (בסוף ס"ק ס'): "והנה גבי כיבוד הבית כתב רבינו לעיל, דאם כל בתי העיר מרוצפין, מותר לכבדם, דלא גזרינן אטו אינו מרוצף מעיר לעיר, אבל לשחוק באגוזים אין להתיר, דדווקא כיבוד שאין הדרך לכבד בשבת את החצר והמבוי רק את הבית, וכיון שכל בתי העיר מרוצפין, מותר. אבל משחק האגוזים עושים גם בחצר ובמבוי, והן אינם מרוצפים ואסור גם בבתים המרוצפים… (עיי"ש).