Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ירידת המוטיבציה מהעיסוק בחינוך

שלום וברכה לרב . אני עוסק בחינוך כבר למעלה משלושים שנה, השתדלתי כל חיי למסור את כל כולי למען התלמידים וב"ה ראיתי פירות. לאחרונה, לאחרי שהייתה הפסקה גדולה מכל ענין הלימודים – בגלל המגיפה הנוראה – הייתה לי מנוחה שלא הייתה לי עשרות שנים, ולאחריה נכנסתי לסוג של "דאון", אין לי עוד כוחות לעבוד עם ילדים. חזרתי לבית הספר, אבל זה לא אותו המורה שכל הילדים מכירים מקודם, ואני ממש מרגיש מתוסכל מזה. מה אני יכול לעשות בזה ולהתגבר על הקושי. תודה רבה, היה שלום.

אדם לעמל יולד, אבל מותר לו גם לנוח לפעמים. כל אדם צריך מנוחה בתקופות מסוימות, אבל צריכים תמיד לזכור, שכל מטרתנו בעולם היא להשפיע ולהביא את העולם למקום טוב יותר. לעשות לקב"ה דירה בתחתונים.
פעמים רבות שנתקלים בבעיות, בקשיים ובהפרעות בעבודה שלנו בעולם הזה, צריכים לחזור אל השורש. לשוב אל המטרה והתכלית. ושנשים את ליבנו אליה כראוי, בעז"ה נתעורר בכוחות מחודשים, כאילו ממש היום אנחנו מתחילים את עבודתנו. צריכים פשוט להיזכר, בשביל מה אנחנו פועלים, ומדוע?
ובעצם העניין, ישנה שיחה מיוחדת של הרבי, שמסבירה את המענה לשאלה שאתה מציע בשאלתך, ובעז"ה לקמן יבואר העניין בקיצור.
בשיחה לפרשת נח, לקו"ש חלק ל', מסביר הרבי את מהותה של מצוות פריה ורביה, גם לאחרי שהאדם קיים את החובה המוטלת עליו להוליד ילדים. שמובא בפוסקים, ומקורם מהגמרא, שגם אדם שנשא אשה בילדותו, צריך הוא להשתדל ולהוסיף ילדים גם בעת זקנותו, ובשיחה זו מאריך שם הרבי בזה באריכות ומפלפל בכל העניין, ועד כמה חובה זו היא חלק מהחיוב של מצות פריה ורביה.
ובסוף השיחה, לומד שם הרבי, שהן הן הדברים לגבי מצות פריה ורביה ברוחניות הענינים, שהיא ללמד כמה שיותר תלמידים, וכך כותב שם הרבי:
"וי"ל — כשם שהוא בענין מצות פו"ר כפשוטה, כך הוא גם בנוגע ל(תוכן) מצות פו"ר ברוחניות, שהוא לימוד התורה עם תלמידים (ובכללות — קירוב בני ישראל ליהדות, תורה ומצוותי') — כמחז"ל "כל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו" — שאין בזה חילוק בין זמן ה"ילדות" לעת ה"זקנה", וכהמשך דברי הגמרא, שלאחרי מאמר ר' יהושע בא מאמר ר' עקיבא "למד תורה בילדותו ילמוד תורה בזקנותו היו לו תלמידים בילדותו יהיו לו תלמידים בזקנותו שנאמר בבקר זרע גו'".
כלומר, מלבד זאת שבחיוב ת"ת (לעצמו) אין חילוק בין בחור לזקן, הנה גם בלימוד עם תלמידים (שהוא מ"ע מן התורה) ישנו הציווי (מדברי קבלה?) ד"לערב אל תנח ידך":
לאחר שהאדם עסק והתייגע בהשפעה על הזולת במשך שנות הבחרות וגיל העמידה, הנה בהגיעו לעת זקנתו הרי אפשר שיאמר שעתה ינוח מעבודתו ויגיעתו אלו — בלשון הכתוב "יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב" [כולל ה"ערב" דכללות ימי חייו - ] בא הכתוב ואומר: "ולערב אל תנח ידך", שגם אז עליו להמשיך ולעסוק ב"פרו ורבו", לקרב עוד בנ"י ועוד בנ"י ליהדות, תורה ומצוותי'.
ובזה מוסיף הרמב"ם, שטעם הדבר הוא, מפני "שכל המוסיף נפש אחת בישראל כאילו בנה עולם": ההכרח להוסיף בעבודתו זאת, אינו רק מפני החשש שעבודתו הקודמת לא היתה בשלימות (ועד שישנו חשש "אי זה יכשר גו'", ע"ד סיפור הגמ' שם אודות תלמידי ר' עקיבא), אלא שגם אם עבודתו הקודמת היתה בתכלית השלימות — אין לו להסתפק בכך, ועליו להוסיף בעבודתו גם ב"ערב", כי ע"י כל פעולה שלו ה"ז "כאילו בנה עולם".
וע"פ משנת"ל בדברי הרמב"ם נמצא, שחיוב זה, שגם "לערב" יש להוסיף ב"מלמד את בן חבירו תורה" — אינו חיוב נוסף, לעשות דבר טוב ונעלה, אלא זהו המשך והשלמה לקיום מצות פו"ר (ברוחניות)".
וכפי שמבאר שם הרבי באותה השיחה איך שהוא לגבי מצות פריה ורביה כפשוטה, שלדברי הרמב"ם, החיוב להוסיף ילדים נוספים בעת זקנותו, אינו חיוב נוסף, לעשות ענין אחר שהוא בעצמו טוב ונעלה, אלא שהוא חלק ממש ממצות פריה ורביה. וכך לומד גם הרבי שכן הוא ברוחניות הענינים, שישנה חובה להמשיך ולהוסיף ללא הרף.
ומבאר שם הרבי את הסיבה לכך:
"ויש לבאר תוכן חידוש זה (שגם ההשפעה "בזקנותו" הוי בכלל מצות פו"ר ברוחניות) בפנימיות הענין:
תכלית כל הבריאה היא כדי לעשות לו ית' דירה בתחתונים, וזהו תוכן הפנימי של "בנה עולם", לבנות לו ית' דירה. כלומר, שהעולם שמצ"ע הוא במצב של "העלם" והסתר, שלא ניכר בו שהתהוותו היא מ"אמתת המצאו", צריכים לבנותו ולעשות דבר חדש, לגלות בו את "אמתת המצאו".
ושינוי וחידוש זה שבעולם נעשה ע"י שינוי וחידוש במצבם של בני ישראל:
כל זמן שלא ניכר בכאו"א מישראל שהוא בן אברהם יצחק ויעקב והיא בת שרה רבקה רחל ולאה, נשאר העולם במצב שלא ניכר בו מקורו ושרשו; ועל ידי העבודה לגלות בכל או"א מישראל את שייכותו והתקשרותו להקב"ה ולתורתו ומצותיו, הוא פועל שכל העולם כולו נעשה דירה לו ית', "כאילו בנה עולם".
ומכל זה למדנו, עד כמה צריכים לאזור אומץ, ולהתאמץ בכפליים ברגעים האחרונים של הגלות, שכבר הובטחנו שמשיח צדקנו צריך לבוא תיכף ומייד. הרי על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת החיוב לגלות בכל יהודי ויהודי את מקורו ושורשו.
ולכל יהודי ישנה את השליחות המיוחדת שבשבילה שלחו אותו לעולם, ובה הוא צריך להשקיע את כל חייו. וכשנעמדים כמו שמתאים ליהודי, הקב"ה נותן את הכוחות, ומביא אותו לגאולה אמיתית ושלימה תיכף ומיד ממש.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].