האם מותר לומר לנוכרי מער"ש שיהיה מזומן מיד במוצ"ש להסיע אדם למקום אחר, שבידוע שמחמת כן הנוכרי יעשה מלאכה בשביל היהודי בשבת?
האם מותר לומר לנוכרי מער"ש שיהיה מזומן מיד במוצ"ש להסיע אדם למקום אחר, שבידוע שמחמת כן הנוכרי יעשה מלאכה בשביל היהודי בשבת?
אסור להזמין מונית (אף) של נוכרי מער"ש, בכדי שיהיה מזומן מיד בצאת השבת, אלא יזמינו במוצאי שבת. ואם עבר והזמינו מער"ש באיסור, ימתין "בכדי שיעשה", (היינו כשיעור משך זמן האיסור מלאכה – שנסע בשביל הישראל).
כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שז סעיף ו): כל דבר שאסור לעשות בשבת מן הדין אסור לומר לנכרי אפילו מבעוד יום לעשותו בשבת אפילו אינו צריך לדבר זה עד לאחר השבת כגון שאומר לו קודם השבת לשכור לו פועלים בשבת שיעשו לו מלאכה אחר השבת, אבל דבר שאינו אלא חומרא בעלמא לישראל עצמו יכול לומר לנכרי בשבת לעשותו.
ובשו"ת מנחת יצחק (חלק ו סימן כה): אם מותר להזמין מונית (טעקסי) של נכרי מערב שבת שיהיה מוכן במוצש"ק לנסוע.. הנה אחרי עברי על כל הצדדים לא מצאתי היתר רק להזמינו לנסיעה אחרי הזמן שאפשר להגיע במוצאי שבת מעיר תחנותם…. היכא שהנכרי העושה המלאכה יודע שהמלאכה היא לצורך ישראל, אף אם הישראל לא צוה לו כלום, אסור להישראל להנות ממנו עד מו"ש בכדי שיעשה, דהרי החכמים אמרו מלאכת הנכרי לצורך ישראל, אף אם הישראל לא צוה לו כלום, אסור להישראל ליהנות ממלאכה זו עיין שם. וא"כ הרי בנד"ד בודאי ידע הנהג שנוסע .. בשביל ישראל, אסור להישראל להנות מזה עד בכדי שיעשה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.