נושא: שבת

אמירה לנוכרי מערב שבת

האם מותר לומר לנוכרי מער"ש שיהיה מזומן מיד במוצ"ש להסיע אדם למקום אחר, שבידוע שמחמת כן הנוכרי יעשה מלאכה בשביל היהודי בשבת?

אסור להזמין מונית (אף) של נוכרי מער"ש, בכדי שיהיה מזומן מיד בצאת השבת, אלא יזמינו במוצאי שבת. ואם עבר והזמינו מער"ש באיסור, ימתין "בכדי שיעשה", (היינו כשיעור משך זמן האיסור מלאכה – שנסע בשביל הישראל).

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שז סעיף ו): כל דבר שאסור לעשות בשבת מן הדין אסור לומר לנכרי אפילו מבעוד יום לעשותו בשבת אפילו אינו צריך לדבר זה עד לאחר השבת כגון שאומר לו קודם השבת לשכור לו פועלים בשבת שיעשו לו מלאכה אחר השבת, אבל דבר שאינו אלא חומרא בעלמא לישראל עצמו יכול לומר לנכרי בשבת לעשותו.


ובשו"ת מנחת יצחק (חלק ו סימן כה): אם מותר להזמין מונית (טעקסי) של נכרי מערב שבת שיהיה מוכן במוצש"ק לנסוע.. הנה אחרי עברי על כל הצדדים לא מצאתי היתר רק להזמינו לנסיעה אחרי הזמן שאפשר להגיע במוצאי שבת מעיר תחנותם…. היכא שהנכרי העושה המלאכה יודע שהמלאכה היא לצורך ישראל, אף אם הישראל לא צוה לו כלום, אסור להישראל להנות ממנו עד מו"ש בכדי שיעשה, דהרי החכמים אמרו מלאכת הנכרי לצורך ישראל, אף אם הישראל לא צוה לו כלום, אסור להישראל ליהנות ממלאכה זו עיין שם. וא"כ הרי בנד"ד בודאי ידע הנהג שנוסע .. בשביל ישראל, אסור להישראל להנות מזה עד בכדי שיעשה.