נושא:

שמעתי שבחב"ד אומרים שלוחות הברית היו בצורה מרובעת ולא בצורה עגולה כנפוץ בעולם מה באמת הסיבה לומר כך?

שמעתי שבחב"ד אומרים שלוחות הברית היו בצורה מרובעת ולא בצורה עגולה כנפוץ בעולם מה באמת הסיבה לומר כך?

בנוגע לשאלתך אכן עוד בשנים שלפני קבלת נשיאותו החל הרבי מליובאוויטש לדאוג לכך שלוחות הברית המצויירות בעלונים וכדומה תהייינה מרובעות ולא עגולות כדוגמת שער הירחון 'שיחות לנוער' שיצא בשנים אלו בו דאג הרבי שתהיינה הלוחות מרובעות.
וכך כותב הרבי במכתבו בשנת תשכ"א להרב שלום ריבקין (אג"ק ח"כ קנז): "ציורי הלוחות – כרגיל ב"עולם" – מעוגל למעלה! ומעולם נפלאתי על זה דמלשון הש"ס משמע שהיו מעוקבים. ומוכרח הוא על-פי דברי רז"ל על הכתוב "מזה ומזה הם כתובים". ומדוייק הוא בשער ה"שמועסין" [= 'שמועסן מיט קינדער און יוגנד' – 'שיחות לנוער' בשפת האידיש].
וכן במכתב אחר כותב הרבי (אגרות קודש חכ"ב רנב): "אלא שלפלא קצת ציור הלוחות אשר בוודאי יודעת שצריכים להיות מרובעות גם מלמעלה ולא בחצי עיגול וכמבואר ממאמרי חז"ל בכמה מקומות (ומהם בבא בתרא יד א) וכמפורסם גם-כן על-ידי הציור שעל השיחות-לנוער וכו'…".
ואכן דיבר על כך ברבים בשתי הזדמנויות שונות (שבת פרשת תשא תשמ"א יום שמחת תורה תשמ"ב) להלן יובאו הוכחות הרבי לכך משיחות אלו (ראה שיחות קודש תשמ"א ח"ב סעיף נו ואילך. התוועדויות תשמ"ב ח"א סעיף מו ואילך):
הנה איתא בגמ' במסכת בבא בתרא (יד א) על החפצים הקדושים שהיו נמצאים בתוך ארון הברית בקודש הקדשים: "ארון שעשה משה אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו באמה בת ששה טפחים והלוחות ארכן ששה ורחבן ששה ועביין שלשה מונחות כנגד ארכו של ארון כמה לוחות אוכלות בארון שנים עשר טפחים… פירנסת ארון לארכו צא ופרנס ארון לרחבו כמה לוחות אוכלות בארון ששה טפחים".
והנה מעצם הלשון "והלוחות ארכן ששה ורחבן ששה" משמע שהיו ריבוע של שישה על שישה וכן בכל מדרשי חז"ל אין מקור לכך שהלוחות היו מעוגלות מלמעלה.
יתירה מזו מלשון הגמ' "כמה לוחות אוכלות בארון" שפירוש המילה אוכלות היא שהם מלאו את כל אורכו ורחבו של הארון ומשום כך נחשב זאת כאילו הם 'אוכלות' בארון.
בנוסף לכך ידוע הכלל שלא ברא הקב"ה דבר אחד לבטלה (שבת עז ב) ובפרט כשהמדובר הוא בענייני קדושה שלכן אם הלוחות לא היו מרובעות אלא עגולות מלמעלה יוצא שנשאר מקום ריק ומקום זה הוא לבטלה ח"ו ומשום כך מוכרחים לומר שהלוחות היו מרובעות ולא נשאר מקום פנוי וריק (וע"ד שמצינו ש"כלי שרת אין מקדשין אלא שלימין אין מקדשין אלא מלאין" (זבחים פח א. רמב"ם הלכות פסולי המקדש פ"ג ה"כ)).
ומדגיש הרבי שענין זה נוגע לחינוך ילדי ישראל משום שכאשר ילד מקבל 'תעודה' מהמוסד בו הוא לומד בה מופיע סמל של לוחות מעוגלות מלמעלה – מתקבל אצלו הדבר שכך היה צורת הלוחות. אחר כך כשילמד את דברי הגמ' במסכת בבא בתרא (הנ"ל) יווכח שמה שהונח אצלו כתוצאה מהלימוד במוסד הוא היפך מפשטות דברי הגמ' וזה יגרום לכך שהוא יאבד את כל האימון במחנך שלו גם בדברים שהם אכן אמיתיים מראשיתם ועד סופם.
ובפרט שמקור ציור הלוחות באופן זה שהן מעוגלות מלמעלה נלקח מאומות העולם ואם כן כאשר מציירים את הלוחות באופן שהן מעוגלות מלמעלה יוצא שמעדיפים את גרסת אומות העולם על פני דברי הגמ'.
(הסיבה לכך שבהרבה ספרי קודש מוצאים אנו ב'דף השער' ציור של לוחות מעוגלות מלמעלה הוא משום שכאשר היו נותנים ספר לדפוס ברוב הפעמים היו נותנים זאת למדפיס גוי וכן הספר הי' צריך לעבור צנזור על ידי גוי ואותם מדפיסים וצנזורים היו עושים צורת לוחות לפי דעתם היינו בצורה שהלוחות עגולות מלמעלה ובשעה שהספר הי' מגיע ליהודים לא כל כך דייקו והסתכלו מה נמצא בדף השער וכדו' אלא היו לומדים מה כתוב בפנים הספר ובמילא לא היו שמים לב לכך שהלוחות עגולות מלמעלה).
ולסיכומו של דבר הנה ציור הלוחות בצורה מעוגלת מלמעלה הינו ממקורות גויים ובדברי חז"ל לא מצינו מקור לכך שהלוחות היו עגולות ואדרבה מסתימת דברי הגמ' במסכת בבא בתרא "הלוחות ארכן ששה ורחבן ששה" משמע שהם היו מרובעות ובפרט מהמשך לשון הגמ' שהלוחות היו אוכלות בתוך הארון משמע שהלוחות היו ממלאות לגמרי את ארון הברית ולא נשאר חלל ריק ומיותר.

מקורות