נושא: שבת

שימוש במגרדת בשבת

האם מותר לגרד 'גזר' במגרדת ברזל בשבת לצורך 'סלאט'?

אסור לטחון בשבת גידולי קרקע – אף בסכין (לחותכן דק דק). אמנם סמוך לסעודה המנהג להקל. ומ"מ בכלי המיוחד לטחינה (כ'מגרדת') – אסור הדבר, משום עשיית דבר ב'דרך חול'.

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שכא סעיף ח): אבל כל דבר הראוי לאכילה כמות שהוא ואינו גדולי קרקע שאין במינו טחינה כלל, כגון בשר מבושל או צלי או גבינה וכיוצא בהם, מותר לחתוך דק דק (אפילו שלא לאכול מיד) מפני שאין טחינה באוכלין.


ואפילו היא גבינה קשה מאד מותר, שהרי אפשר ללעסה בקושי ושם אוכל עליה, ומותר לחתכה (אפילו מי שאינו יכול ללעוס) בין בסכין בין בקרדום או מגירה, שאף שהם כלים שמלאכתם לאיסור מותר לטלטלם לצורך גופם כמו שנתבאר בסי' ש"ח.


אבל אסור לגוררה דק דק במורג חרוץ בעל פיפיות (שקורין רי"ב אייזי"ן בל"א) אפילו כדי לאכול מיד, דכיון שהכלי מיוחד לכך, הרי זה דרך חול כמו שחיקת תבלין במדוך ובמכתשת, והוא הדין בכלי אחר המיוחד לכך.


ובסעיף י: וכל זה בדבר שאינו גידולי קרקע אבל כל דבר שהוא מגידולי קרקע, אפילו הוא אוכל גמור יש בו משום טוחן הואיל ויש במינו טחינה, דהיינו בתבואה וקטנית, ולפיכך אסור לחתוך הירק דק דק כדי לאכלו, וכן גרוגרות וחרובים לפני זקנים, ואם חתך דק דק חייב משום טוחן…


וכל זה בחותך ומניח, ואינו אוכל לאלתר אלא לאחר שעה, אבל מותר לחתוך דק דק כדי לאכול לאלתר, או בשביל אחרים שיאכלו לאלתר, או בשביל תרנגולים שיאכלו לאלתר, מפני שלא אסרו על האדם לאכול מאכלו בחתיכות גדולות או קטנות, אם כן דרך אכילתו כך הוא לאכול גם בחתיכות קטנות, וכל שהוא דרך אכילה אין בו משום מלאכה כמ"ש בסי' שי"ט לענין בורר אוכל מתוך הפסולת כדי לאכלו לאלתר, שאין בו משום מלאכה, הואיל ודרך אכילה כך הוא, ומותר אפילו לכתחלה.


ויש מפקפקים על היתר זה, ונכון לחוש לדבריהם, ליזהר לחתוך את הירק (שקורין שלאטי"ן) לחתיכות גדולות קצת, שאז אין בו משום טוחן לדברי הכל.


אבל במדינתנו נהגו לחתוך הצנון דק דק מאד, וכן בצלים, ויש להם על מי שיסמכו, ועל כל פנים צריכים ליזהר שלא יתחילו עד אחר יציאה מבית הכנסת, שצריך שיהא סמוך לסעודה ממש, כמו שנתבאר בסי' שי"ט לענין בורר.