נושא:

'שהחיינו' בספירת העומר

האם מותר לקנות בגדים חדשים בספירת העומר? ואם מותר לחדש אותם בשבת?

 בהקדם, הטעם שיהיה אסור לקנות בגד חדש הוא בגלל שזה מחייב ברכת שהחיינו, ולפי הדעות שאסור לברך שהחיינו בספירת העומר, אסור גם כן לקנות בגד חדש.


בברכת שהחיינו יש כמה דעות א] מותר לברך שהחיינו בספירת העומר, לכן מותר לקנות אותם וגם לברך שהחיינו. ב] מותר לברך שהחיינו רק על פירות, ולא על בגדים. [הטעם שיש יותר שמחה בבגדים חדשים מפירות חדשים] ג] אסור הכול. הרבי אומר שמנהג חב"ד הוא לאסור אמירת שהחיינו, אבל בשבת מתירים לברך שהחיינו.


זמן אמירת שהחיינו בבגד חדש הוא בזמן הקניה, שאז הוא שמח בקנייתם, ואם לא ברך בזמן הקניה אז מברך בזמן הלבישה בפעם הראשונה כל זמן שלא הורידו. [סדר ברה"נ י"ב ד] יוצא להלכה, שיש חיוב לברך שהחיינו בזמן הקניה, לכן אסור לקנות בגד חדש בימי הספירה כי יחייב אותו לברך שהחיינו בזמן שאסור לברך שהחיינו.


לקנות בגדים לא חשובים, שלא אומרים שהחיינו, [ ברה"נ י"ב ה'] מותר לקנות, כי לא צריכים לברך שהחיינו, לקנות בדים עבור תפירת בגדים חשובים מותר כי בזמן הקנייה לא מברכים שהחיינו, ולחדש הבגד הוא יכול לחדשו בשבת שאז מותר לברך שהחיינו.


סיכום:


לקנות בגדים חשובים אסור בספירת העומר אפילו אם לא ילבשו אותו עד אחר העומר,


בגדים שאינם חשובים, בגדים יום יומיים מותר  לקנות וגם לחדש אותם. בגדים חשובים לקנות אותם עבור מישהו אחר, שאז לא אומרים שהחיינו, מותר לקנות,   והאחר יחדש אותו בשבת. עבור ילדים גם מותר .


רהיטים וכלי תשמישי אדם אפילו כלי כסף וזהב, אין נוהגים לברך שהחיינו [ברה"נ שם]  מותר לקנות.

מקורות