שלום,
רציתי לשאול מהם שורשי הרצונות של הנפש הבהמית שכל רצון אחר שלה נגזר מאחד או יותר מהם
ומהם בנפש האלוקית?
שלום,
רציתי לשאול מהם שורשי הרצונות של הנפש הבהמית שכל רצון אחר שלה נגזר מאחד או יותר מהם
ומהם בנפש האלוקית?
שלום וברכה,
לא כל כך ברורה כוונתך בשאלה, אבל באופן כללי שיש 4 יסודות של הנפש האלוקית ו4 יסודות של הנפש הבהמית.
בפרק א' בספר התניא מתאר האדמו"ר הזקן את תכונות הארבע יסודות כפי שהם בצורה השלילית שלהם בנפש הטבעית, הבהמית:
אש – מידות הכעס והגאוה. כמו אש שעולה למעלה כך מידת הגאוה היא הרגשה של רוממות שלילית של האדם, וגם הכעס נובע מהרגשת הגאוה, שכיון שמרגיש שהכל מגיע לו הרי הוא כועס שאין זה מתממש. מלבד זאת, האש היא חמה ורותחת וכן מידת הכעס טיבעה לחמם את האדם.
רוח – מידות ההוללות הליצנות ההתפארות ודברים בטלים. שהם דברים ללא תוכן ומשמעות, כרוח הנושבת וחולפת.
מים – תאוות של תענוגים והנאה חומרית, שכל הנאות העולם צומחים על ידי המים.
עפר – העצלות והעצבות, הגורמות לאדם להרגיש כמו עפר שכולם דורכים עליו, ומונעים מהאדם כל רגש של חיוניות והתלהבות, והופכים אותו לחסר חיות כעפר.
על דרך זה ישנם 4 יסודות בנפש האלקית:
אש – אהבה לאש בטבע של עליה ודביקות – צמאון.
רוח – דיבור של קדושה.
מים – תענוג בקדושה.
עפר – ביטול וענוה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.