נושא: כללי

רכיבת 'אשה' על אופניים

האם מותר לאשה או בת לרכוב על אופניים?

אין לאשה או בת מעל גיל 9, לרכב על אופניים ברה"ר. (ואף במדינות שזוהי הרגילות, מ"מ מפני פריצות הדור, ודרך אופנת הבגדים כיום, כמעט מן הנמנע שלא תישמר האשה מצניעותה, ועל כן אין להתיר).

מקורות

בספר חשוקי חמד (פסחים דף ג עמוד א) כתב וז"ל: נראה שלא ראוי שילדה [וכל שכן אשה] תרכב על אופנים, דבמסכת פסחים דף ג ע"א נאמר לעולם יספר אדם בלשון נקיה, שהרי בזב קראו מרכב, ובאשה קראו מושב, ופרש"י לפי שאין הגון להזכיר רכיבה ופיסוק רגלים באשה. וברבינו חננאל הוסיף והוא דרך גנאי באשה. ומכאן נלמד שאין ראוי לנערות וילדות לרכב על אופניים.


ויש להעיר מהמבואר במסכת ב"מ (דף ט ע"ב) שאשה קונה בהמה ברכיבה, משום שדרכה בכך, הרי שדרכה של אשה לרכוב על החמור. וכבר עמד על כך היעב"ץ (בהגהותיו במסכת ב"מ שם) ונשאר בצ"ע. ואולי אפשר לתרץ דמיירי ביושבת על החמור ולא רוכבת, ועיקר החידוש של הגמ' שם הוא שאין דרכה של אשה למשוך, ולא נחית שם לחלק בין רכיבה לישיבה. ויתכן שמדובר שם במקום שאין אנשים, שהרי ברה"ר גם באיש קונה ברכיבה.


והנה נאמר בתורה ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור (שמות ד כ), וכתב האבן עזרא שהוא דרך גרעון שתרכב אשת הנביא, על חמור אחד היא ושני בניה. ובספר פרפרת משה הבין שהוא פגם בצניעות ולכן תרגמו הזקנים "על נושא אדם", ובגמרא תירצו שלכן כתוב וירכיבם בגלל בניו.


ומסיים: ועל כן ראוי להקפיד על כך שילדה וכל שכן אשה לא תרכב על אופנים.


ובשו"ת שבט הלוי (חלק י סימן כו) נשאל: עד איזה גיל מותר לילדות לרכוב על אופניים, (יש לציין שהשאלה היתה במחנות הקיץ שיש שם אופניים שנעשו במיוחד לנשים, כך שלא יבואו לידי אי צניעות, ומ"מ השיב כדלהלן).


והשיב: אם אין חשש פגיעה בבתולים, הכל לפי גודל הילדה, וכנראה עד ט' שנים.


ובספר עוז והדר לבושה (עמ' 511) הוסיף בזה: אף על פי שבעבר לפני עשרות שנים היו רבים שהתירו זאת גם לנערות ולנשים, בימינו מפני פריצת הדור – אין מוצאים לנכון להתיר, שכן בלתי נמנע שתהיינה בנות שתרכבנה בעודן לבושות חצאיות שאינן רחבות דיין, במקרה זה עלולה הופעתן להיות מאוד לא צנועה, היות והירכיים מובלטות והחצאית מתרוממת מלפנים וחושפת את הברכיים ומעבר להן.