נושא: כללי

קדושת קרטוני ספרים

קרטונים דקים שמונחים בהם סט ספרים של קודש, האם יש בהם קדושה וצריך לגונזם, או לא?

אין בהם קדושה, ויכול לזורקם לאשפה.

מקורות

ראה מה שנסתפק בזה בשו"ת שערי ציון (ח"א סימן יח) וז"ל: בשו"ת משנה הלכות ח"ז סי' כד כתב, דפשוט לכו"ע דהארגזים שמובילים בהם הספרים ממקום למקום וכעין העגלות שנמצאות בכותל וכדו' לאסוף ספרים, הוי תשמיש דתשמיש וא"צ גניזה, ומותר לזורקם, וכן בנייר עטיפה או קרטון שעוטף את הספרים, ויש לדון באריזות ספרים שעושים לספרים קטנים והם מיועדים לשומרם בהם כגון ש"ס קטן ורמב"ם קטן שמעמידים על השולחן, וכוונת האריזה לשמש לספרים מעין ארון, דאולי נחשב בכה"ג תשמישי קדושה או לא.


ובשו"ת רבבות אפרים (או"ח סימן קיט): התיבה של קרטון שבאים בהם ספרים חדשים לכאורה צריך להיות מותר היום, שהוא רק נעשה לנטירותא ואין בו דין תשמישי קדושה… וידידי ר"א פעגפיל שליט"א כתב לי בזה שהגש"ז ואזנר שליט"א כתב לו שאינם תשמיש קדושה, ומותר להשליכם לכל מקום שירצה. [ועיין שם לעוד דעות בעניין].


ובהסבר הדבר כתב בשו"ת באר אליהו (או"ח סימן צח) וז"ל: ובדבר קדושת העצים של ארון הספרים, הנה הובא בטור או"ח קנ"ד ארגז שנותנים בו ספר תורה יש בו קדושה וצריך לגנזו, ובשו"ע סעיף ג' הביא גם שארגז שנותנין בו ספר תורה או חומש יש בו קדושה וצריך לגנזו, אלא שכבר העירו האחרונים שיש לחלק בין ספרים שעשויים כמו מגילות, לבין ספרים שלנו שכבר כרוכים בכריכה קשה של עץ או קרטון, והכריכה היא נחשבת כארגז של ספרים, ואילו ארון הספרים הוא רק תשמיש דתשמיש ואין בו קדושה.