נושא: שבת

צפייה בסרטון שצולם בשבת

שלום הרב.
האם מותר לראות סרטון שצולם בשבת על ידי יהודי?

סרטון שצולם בשבת אסור לצפות בו לעולם. אלא שאם הסרטון לא צולם בכדי שכולם יהנו ממנו.  אלא מטרתו הייתה לשימוש פרטי – יש מקום למקילים שאחרים יצפו בו. (ורק למצלם או למי שצולם עבורו אסור).  כמו כן באם היה ניתן להגיע לאותה תוצאה בסרטון שהיו מסריטים בחול – יש מקום למקילים -וגם בתנאי שזה לא יוביל לחילול שבת עתידי. 

ואם לא שיש צורך גדול ראוי להימנע מלהקל בכך.

 

 

 

 

מקורות

הנה בשו"ע או"ח סימן שי"ח בתחילתו ובנו"כ – מבואר עניין קנס שבת למלאכה שנעשתה על ידי יהודי. ושם נתבאר שאם נעשה בשוגג אסור ליהנות מאותה מלאכה עד למוצאי שבת (ואז מותר מייד) ואם נעשה במזיד אסור למי שנעשה עבורו עולמית. (כך במ"א שם בתחילת הסימן ובפוסקים אחרונים שם) ולכן בנדו"ד שמדובר בסרטון שהמטרה היא שיוכלו לצפות בו אנשים שונים בתקופות שונות. ונעשה במזיד. מלכתחילה ראוי שאיש לא יצפה בו.

 

אלא שאם הסרטון נעשה עבור אדם פרטי אז ניתן מעיקר הדין לצפות בו מייד במוצאי שבת. או על כל פנים בזמן שהיה לוקח להסריט את הסרטון אם היו מסריטים אותו במוצאי שבת. 

(שאף ש"בכדי שיעשו" נאמר לכאורה רק בגוי, ישנם פוסקים רבים שמסבירים שדווקא יהודי שאינו מחלל שבת בדרך כלל אין לחוש לכך שירצה להרוויח זמן במלאכה זו, אך ביהודי שרגיל באיסורי שבת יש לחשוש אף לזה וראה עוד בזה בשוע סימן רנ"ג במ"א בתחילת הסימן. ובמשנה ברורה שם ס"ק ה – שהתירו מייד ועיין עוד בזה בשו"ת מנחת שלמה (תנינא סי' ס אות יד)  ועיין לקמן קצת מזה), ומה שכתבנו יש מקום להקל (וכן בסוף שטוב להימנע) הוא מפני שסרטון שמצלמים בדרך כלל לא מוגדר כמשהו שלא מעוניינים להציג לאחרים. ומי שיגדיר שעשה לעצמו לע"ד צריך עיון גם בעצם הגדרה זו. אומנם ראיתי שיש מי שהתיר בזה על סמך הנ"ל. 

 

אומנם כל זה הוא מתוך ההנחה שאסור עבור מי שצולם עבורו, אלא שהמ"א עצמו בסימן רנ"ג בתחילתו כתב ש"אין אדם חוטא ולא לו", וזה בשונה מגוי שיש להמתין לו עד למוצאי שבת "בכדי שיעשה" וכך פסקו רבים (וביניהם האדמו"ר הזקן, וערוך השולחן ועוד, ועיין בזה עוד בחבל נחתו (ה, יא). )   ולפי זה נראה שמותר עבור מישהו אחר אפילו נעשה בשבילו ממש (שהרי הוא ציווהו ויעש).   ויש שהסבירו שהמגן אברהם חזר בו.  (ועיין בחבל נחלתו שם).     וע"פ הנ"ל יהיה מותר לכאורה להינות ממעשה זה ואפילו מייד במוצאי שבת.  אלא שגם זה לא חלק כלל מאחר ו – א) הדבר לא ברור והוא נסמך על הקושיא במ"א ויגם יש הרבה מקום לחלק בין הנידון לדידן.  ב) בכף החיים  (סי' שיח ס"ק יב)  מסיק שגם מה שמתיר המגן אברהם בהנ"ל זהו דווקא בארעי ולא ביהודי המבשל בפונדק שעושה זאת בקביעות – וודאי יהיה אסור לכולם. (שהרי מבשל בשביל העוברים ושבים).    ג) יש המחלקים בזה דווקא בדבר שניתן בכלל לעשותו גם במוצאי שבת (שבזה הנידון בהקלת המגן אברהם)
ולכן כתבנו שיש מקום להקל ועוד בתנאי – ולא כתבנו להקל בזה בפירוש. ועוד ראיתי שגם המקילים בזה נזהרים משום "לפני עיוור לא תיתן מכשול" ולכן צריכים לזה רק בתנאי שזה לא יוביל לחילול שבת נוסף בעתיד בשל כך.    ועוד שמחזק ידי עוברי עבירה שיש שכר לחילול שבת שכזה. (וראה גם בחבל נחלתו שם)

 

וע"פ כל הנ"ל לע"ד ברור שאם לא בשעת הדחק וצורך גדול אין כדאי להיכנס בכל זה וראוי להתרחק מחילול שבת ולא לצפות בסרטון זה.