נושא: הלכה

פריטת צ'ק עם עמלה

האם מותר לפרוט צ'ק דחוי אצל אדם שלוקח 'עמלה' על כך, משום איסור ריבית.

 

באם לוקח שכר טירחא על פריטת הצ'ק הדחוי, באותו גובה מחיר עמלה שלוקח על פריטת צ'ק מזומן, מותר הדבר, כי אין זה ריבית על עיכוב המעות, רק על שכר טירחתו שהולך לבנק במקומו וטורח בפריטת הצ'ק להמירו לכסף מזומן. [אך באם מדובר בעסק רשמי שעשה 'היתר עסקא' באישור רבנים מוסמכים, מותר הדבר מכל מקום].

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב יורה דעה הלכות ריבית והלכות עיסקא (הלכה א): מאוד מאוד צריך ליזהר באיסור ריבית בין מלוה לעני בין מלוה לעשיר, שכמה לאוין ואזהרות הזהיר הכתוב אפילו על הלוה, מה שאין כן בשאר דיני ממונות שאם אדם רוצה להניח לגוזלו רשאי וברבית מפני חומר העון הזהיר גם הלוה, שנאמר לא תשיך לאחיך כלומר לא תתן נשך לאחיך נשך כסף נשך אוכל נשך כל דבר אשר ישך, אפילו עצים ואבנים, בין שהרבית היא ממין ההלואה, בין שהיא דבר אחר, ואפילו אין בה שוה פרוטה.


ובהלכה ב: וכל המלוה ברבית כאלו כופר באלהי ישראל וביציאת מצרים ואינו קם בתחיית המתים, ואף בעולם הזה נכסיו מתמוטטים וכלים.


ובהלכה ד: וכללו של רבית הוא כל שנוטל מחבירו איזה שכר בעד המתנת החוב שהוא חייב לו, אם הוא נוטל בעד המתנת החוב בלבד  – שלא על ידי מקח וממכר הרי זו רבית של תורה


[ועל כן בנידון דידן, מאחר ולוקח בפריטת צ'ק מאוחר עמלה נוספת מאשר על צ'ק מזומן, נמצא שכל העמלה הנוספת היא על שכר המתנת המעות, והרי זה ריבית גמורה מהתורה. ואף שישנו 'היתר עסקא', הרי הם מפוקפקים, ואין כדי לסמוך עליהם בנידון דידן].