נושא:

פסול בתפילין

הבאתי את התפילין שלי לבדיקה והמגיה אמר לי שיש בעיה בפרשיות של תפילין של ראש ואי אפשר לתקן את זה וחייבים לקנות תפילין חדשות. כששאלתי אותו למה אי אפשר לתקן הוא אמר לי משהו כמו 'שלא כסדרן'. לא הבנתי אותו בדיוק והייתי שמח לשמוע הסבר על מושג זה ולמה אין אפשרות לתקן את הבעיה הזו. הרי יצא לי לראות כמה וכמה פעמים שהיה מקרה שראו בקריאת התורה בשבת בבית הכנסת שיש בעיה עם הספר תורה ולעומת זאת מיד בצאת השבת הגבאי ניגש עם אחד המתפללים שהוא סופר סת"ם והם תיקנו את הבעיה. מדוע בספר תורה מקילים יותר? ואילו את התפילין פסלו לי?

שלום, צר היה לי לשמוע על כך שהתפילין שלך נפסלו, בוודאי זוהי תחושה לא נעימה וכרוכה אף בהוצאה כספית לא קטנה כעת כשעליך לרכוש תפילין חדשות.

בנוגע לשאלך אודות המושג 'שלא כסדרן' אשמח לתת הסבר.

כתוב בתורה את הפסוק "והיו הדברים האלה אשר אנכי מצווך היום" (דברים ו,ו) על כך כתוב בשולחן ערוך אורח חיים סימן לב סעיף כג: 'אם מצא שחסר אות אחת אין לו תקנה שאם כן היו כתובין שלא כסדרן ופסולין משום דכתיב והיו בהוייתן יהו…'. זאת אומרת שמכיוון שכתוב בתורה את המילה והיו חכמים לומדים שסדר כתיבת האותיות צריכות להיות כהוויתן זאת אומרת לפי הסדר הכרונולוגי שלהם. ולדוגמא במילה שמע, על הסופר סת"ם לכתוב קודם כל את האות ש' ורק אחר כך את האות מ' ורק אחר כך את האות ע' . כתיבה לפי הסדר, או במילים אחרות – כתיבה כסדרן .

כעת, כאשר מדובר על בעיה בתפילין אז אנחנו מחילים את הכלל הנאמר לעיל של כתיבה כסדרן ואם הבעיה היא בעיה שמצריכה מחיקה של האות מכיוון שצורת האות נפסלה אזי ברגע נתון זה הרי אין כאן אות הלכתית אלא יש כאן רישום דיו כלשהו. לשם שתילת האות הראויה במקום הנכון אזי יש למחוק את האות הפסולה ולכתוב את האות כתיקונה. דבר זה יוצר מצב הלכתי פסול מכיוון שהאות שנכתבת כעת היא נכתבת לאחר שכל האותיות שאחריה נכתבו כבר והרי מקרה קלאסי של כתיבה לא כסדרן – לא לפי הסדר של האותיות איך שהוא צריך להיות.

[במאמר המוסגר אציין שישנם בעיות בתפילין ומזוזות שכן ניתן לתקן ואציין בקצרה כמה מהם באופן כללי: בעיית מוקף גוויל – כל אות עליה להיות מוקפת רלף לבן מכל עבר ואם אות נוגעת באות או שאות נוגעת בקצה הקלף או שאות נוגעת בחור שבקלף בכל המקרים הללו אין האות נוגעת מכל עבריה בקלף לבן אלא היא נוגעת או בדיו של האות הקרובה או באויר של חור או הקצה. במקרה כזה מותר לתקן את הבעיה על ידי גירוד קצת מעובי האות וכך לחשוף את הקלף המקיף את האות.

דוגמא נוספת למקרה שניתן לתקן זה כאשר חסר תגים – הקוים והכתרים שמעל חלק מהאותיות – מותר להוסיף אותם גם לאחר שהאותיות נכתבו.

דוגמא נוספת היא אם האות כתובה כראוי אך חסר קצת דיו בחיבור של חלקי האות. באופן כזה שחלקי האות אינם מחוברים אזי האות פסולה אך מותר באופנים מסויימים לתקן גם בעיה זו].

בתפילין של ראש ישנם ארבעה בתים שלתוכן מכניסים ארבע פרשיות והן 'קדש לי כל בכור' (שמות יג), 'והיה כי יביאך' (שמות יג), 'שמע ישראל' (דברים, ו), 'והיה אם שמע' (דברים יא). אם מתגלית בעיה במילה האחרונה של הפרשה האחרונה, בעיה שגורמת לאות לא להיראות כמו שההלכה דורשת אז יש תקנה לתקן אות זו. אך אם ניקח את הקצה השני של בעיה הלכתית בצורת האות של האות הראשונה בפרשה הראשונה אזי יוצא שצריך למחוק את כל הפרשיות על מנת לכתוב את האות הראשונה כהלכתה ורק אחר כך לכתוב את כל שאר הפרשיות.

ולכן, אני משער שמה שקרה במקרה שלך הוא שהיתה בעיה היכן שהוא בפרשה הראשונה ואז בשביל לתקן את הבעיה היה צורך לכתוב מחדש את כל ארבעת הפרשיות ועל כן כנראה אמרו לך שעליך לקנות פרשיות חדשות.

אמנם בשאלתך ציינת שראית מספר פעמים שמתקנים ספרי תורה לאחר שהתגלו בהם בעיות וזה אכן כך. ניתן להוסיף על קושייתך שהרי הפסוק שהוזכר לעיל 'והיו הדברים' – בהוויתן יהיו כתוב לא רק בתפילין אלא זהו לכל לראש פסוק מהתורה ואם כן מדוע לא מחילים כלל זה על טעויות בספר תורה כך שאם יתגלה טעות בספר תורה נצטרך לכתוב מחדש כל מה שאחרי אות זו?

תשובה לשאלה זו נותן הנודע ביהודה וסברתו היא שמכיוון שאת ספר התורה אנו קוראים מרישא ועד גמירא הרי את הציווי 'בהוויתן יהיו' אנו מקיימים בקריאת ספר התורה. מה שאין כן בתפילין ומזוזות הרי אנו מניחים אותם סגורים ללא קריאה בהם ולכן בהם אנו צריכים לכתוב אותם לפי הסדר.

מקורות