פדיון הבן בליל ל"א.

האם ניתן לעשות פדיון הבן בליל ל"א מטעמי נוחות?

המנהג שאין עושים פדיון הבן בליל ל"א, רק ביום ל"א.

מקורות

כתב הש"ך ביורה דעה (סימן שה ס"ק יב): אין פודין אותו בשבת. משום דהוי כמקח וממכר ומטעם זה גם בי"ט אין פודין אותו וכן הוא בתשובת הרי"ש סי' קנ"ז.


נראה דפודין נמי בלילה וכן משמע בפ"ק דקדושין דף כ"ט סוף ע"א וברש"י ותוספות שם. מיהו נוהגין לפדות ביום. מיהו היכא דחל יום ל"א ביום תענית צבור, יש לראות אם הגיע הבן לכ"ט י"ב תשצ"ג קודם יום התענית שהוא יום ל', יש לפדותו ביום ל' אחר כ"ט י"ב תשצ"ג כדלקמן סוף ס"ק י"ט, (ואפשר לומר דמשום סעודה לחוד לא מקדמינן לפדות ביום ל'), ואם לאו אז יש לפדותו בליל ל"א של יום התענית, אבל אין לפדותו ביום התענית ולעשות סעודה בליל שאחר התענית, דליכא פרסומי כה"ג.


[ולהעיר משו"ת גינת ורדים (יו"ד כלל ו' אות י'), שהמנהג בקהילות מצרים, לעשות הפדיון והסעודה בליל ל"א].