נושא: שבת

תה בשבת

עלי תה הנמצאים בקנקן משקה, האם יש לחשוש במזיגת משקה מהקנקן משום בורר?

עלי תה קטנים או שמרים – הנמצאים בתחתית הקנקן (כפי שמצוי בכלי לתמצית תה), מותר לערות ממנו עד שיגיע סמוך למקום עירוב השמרים והפסולת במשקה, ואזי יפסיק לערות משם ואילך.

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן אורח חיים (סימן שיט סעיף יח): מותר לערות בנחת מכלי לחבירו, כדי שהפסולת והשמרים ישארו בשולי הכלי, ובלבד שיזהר שכשיפסיק הקילוח, ומתחילין לירד ניצוצות קטנות הנישופות באחרונה מתוך הפסולת, אזי יפסיק ויניחם עם השמרים, שאם לא יעשה כן, הרי ניצוצות אלו מוכיחים שהוא בורר, אבל בתחלת העירוי כשאין הפסולת ניכר – לאו בורר הוא.


והעולה מדיוק דבריו: א) שההיתר לערות הוא רק כאשר הפסולת בתחתית הקנקן שאז "אין הפסולת ניכר". ב) שההיתר הוא כל עוד לא הגיע המשקה לתחתית היכן שהפסולת שורה, שעוד מעט לפני"כ יש לעצור מלערות, שאם לא יעשה כן "ניצוצות אלו [הנישופות מתוך הפסולת] – מוכיחים שהוא בורר". ג) שמדובר בפסולת ושמרים דקים וקטנים שהמשקה בתחתיתו מעורב בהן. להוציא עלי תה גדולים (כמו עלי נענע, שאין כאן "ניצוצות הנישופות באחרונה מתוך הפסולת", רק יורד קילוח רגיל כבתחילה), שמותר.