נושא:

נרנח

שלום, האם חמשת חלקי הנשמה נרנח"י קיימים רק בנשמה האלוקית או גם בנפש הבהמית? תודה על ההסבר 

נעשה סדר בדברים: יש חמשה חלקים לנשמה, כל חמשת החלקים הם חלקים של הנשמה האלוקית, וכל חלק מבטא רובד אחד של הנשמה, נפש – כוחות המעשה של הנשמה (מקביל לספירת המלכות) רוח – כוחות הרגש של הנשמה (מקביל למידות, זעיר אנפין) נשמה – כוחות השכל של הנשמה (מקביל לחב"ד – חכמה בינה דעת) חיה – כח הרצון של הנשמה שמעל השכל, כח מקיף.(מקביל לחיצוניות הכתר – אריך) יחידה – עצם הנשמה ממש, וכנאמר – יחידה ליחדך, החלק העצמי שבנפש הדבוק לבורא ומאוחד איתו בתכלית (מקביל לפנימיות הכתר, עתיק). הקב"ה ברא לאדם גם נפש בהמית, כיון ש"זה לעומת זה עשה אלוקים" וגם לנפש הבהמית יש חלקים ורבדים שונים. נכון שבכללות הנפש הבהמית של האדם היא בדרגת נפש שהיא הדרגה הנמוכה יותר, אך בפרטיות גם בה יש חלקים נעלים יותר. נפש – הביצוע של הנפש הבהמית, רוח – המידות, הרגש, התאוות שלה. נשמה – ההבנה השכלית שלה (וכידוע שיש "נפש שכלית"), ואפילו דרגת חיה – שזה הרצון שמעבר להיגיון ולשכל, יש לנפש הבהמית, ולפעמים מתגלה אצלה התעקשות שמעבר להסברים. מה שאין לנפש הבהמית זה דרגת היחידה, שזה העצמיות ממש של הנשמה האלוקית, והיא נמצאת רק אצל האלוקית ולא אצל הבהמית. אין עצמיות לקליפה. וכיון שהיחידה זה העצם ממש אין את זה לקליפה. וזה מה שבחז"ל כתוב על הקליפה ש"בבואה אית להו בבואה דבבואה לית להו" – צל יש אבל אין צל לצל. שהפירוש על פי החסידות, שדרגת מקיף אחד יש לקליפה (שזה החיה) אך המקיף למקיף שזה היחידה, העצמיות ממש, אין להם.

מקורות