נושא: שבת

נסיעה לבית רפואה בשבת

שלום רב, אני סטודנטית לסיעוד שנה ג' באוניברסיטה. לאחרונה נתקלתי בדילמה בעת ההכשרה המעשית שלי במחלקה לרפואה דחופה, המדריך שלי מחייב אותנו להגיע בשבתות, ולי אין איך להגיע ולחזור. אני יודעת כי לבית החולים קיים מערך הסעות, אך הובהר לי כי הנהג לא תמיד גוי. האם קיימת פסיקה בהלכה שמאפשרת לי לנסוע ולחזור במערך ההסעות, במקום ללכת שעה אל בית החולים וממנו אל ביתי, בחום הכבד של אוגוסט (המשמרות הן בדרך כלל שבע בבוקר עד שלוש בצהריים)?
בתודה מראש,
אבגי אורפז.

ב"ה

שלום וברכה, ראשית זהו נושא סבוך ולא פשוט שדנו בו רבים ויש בו פסיקות רבות.  ואנסה לקצר בו.  אם זאת חשוב להדגיש כי בפסק זה הנני מסתמך על ההבנה שסביר להניח שמדובר פה בחולים שהטיפול שלך בחלקם נחשב כפיקוח נפש או על כל פנים ספק פיקוח נפש.

בנוגע למערך ההסעות הנ"ל וודאי שתמיד כדאי שהנהג יהיה גוי.  אלא שאם אין כזה בנמצא עדיין מותר לנסוע לבית הרפואה בכל אופן וגם על ידי נהג יהודי (כנפסק בשו"ע אור"ח שכ"ח סעיף ב גבי הצלת נפשות)
ולגבי החזרה נוטים רוב הפוסקים להסכים שמותר לחזור. (כמבואר זה בשו"ע שכט ס' ט ובמשנה ברורה ס"ק  כ) . אלא שבחזרה מבית הרפואה רוב הפוסקים מתירים דווקא בנהג גוי . (הגרש"ז אוירבעך, והציץ אליעזר, ןעוד)     אלא שאם אדם רוצה לסמוך על הדיעה המקילה (הגר"מ פיינשטיין)  שמתירה לחזור גם על ידי יהודי יש לו על לסמוך.  (וכ"כ הציץ אליעזר שלא דוחים דיעה זו)


ולכן מלכתחילה יש לעשות כל מאמץ שלפחות החזרה תהיה על ידי נהג גוי ובחזרה ישנה עדיפות לרכב מסחרי ורחב מאשר רכב פרטי  (משום חשש איסור תחומין דאורייתא).


וישר חילך שזכית להיות חלק ממערך הסיעוד של עם ישראל..  וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו.


בברכה לבריאות איתנה לך ולכל עם ישראל.

מקורות