נושא: כללי

נט"י עם טבעת

באיזה אופן יכולה האשה ליטול את ידיה אף עם טבעת על ידה?

המנהג בפועל, שאם האשה לשה ג' פעמים בצק כאשר הטבעת מונחת על ידה, אינה חוצצת מכאן ואילך בנטילת ידים.

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן קסא סעיף ז): טבעת כשהיא דחוקה באצבע חוצצת, ורפויה אינה חוצצת, כי המים באים בינה לאצבע, ומכל מקום לכתחילה יש להסיר הטבעת קודם נטילה אפילו רפויה, כי אין אנו בקיאים מהו נקרא רפויה, ויבאו להקל גם בדחוקה, ובדיעבד עלתה לו נטילה אם היתה רפויה…


אבל אם היתה דחוקה לא עלתה לו נטילה אם לפעמים מקפיד עליה להסירה, כגון שיש בה אבן טובה שמקפיד עליה להסירה בשעת נטילה שלא תתלכלך במים, ובאשה אפילו טבעת שאין בה אבן טובה דרכה להסירה בשעת לישה, לכן חוצצת לעולם, אף על פי שאינה מקפדת להסירה משום לכלוך המים, אבל האיש שאין דרכו ללוש א"צ להסיר הטבעת שאין בה אבן טובה קודם נטילה, אפילו אינה רפויה, לפי שאינו מקפיד עליה להסירה לעולם.


[ומנהג העולם להקל בזה, באם לשה האשה ג' פעמים בצק יחד עם טבעותיה (בלא שהסירה אותם), מאחר ובתלת זימני הוי חזקה. כן מקובל מהרה"ג ר' דוד בהר"נ זצ"ל מגדולי ירושלים בדור העבר. כן שמעתי מפי אימי שהיתה נכדתו].