נושא: שבת

נגיעה בחיית מחמד בשבת

המגדל ארנבות בביתו כחיות מחמד, האם מותר ליגע בהן בשבת.

אין ליגע בבעלי חיים בשבת (אף אם הן חיות מחמד), משום מוקצה.

מקורות

ראה מש"כ בזה בספר ילקוט יוסף (סימן שח הערה כה) וז"ל: בשו"ת מהר"ח אור זרוע סימן פא מביא דעת הרב השואל דאף על פי שבעלי חיים הם מוקצים מכל מקום נראה להתיר לטלטל עופות המצפצפים בקול נאה בכלובם דליכא למיחש דילמא שמים גדפייהו וכיון שבני ארם נהנים בקולם לאו מוקצים נינהו מידי דהוה אסליקוסתא שהיא למראה וקול ומראה כי הדדי נינהו לענין מעילה וצא ולמד מכל כלי שיר דאי לאו גזירה שמא תיפסק נימה היה מותר לטלטלן ולשורר בהן ובסימן פב שם הביא תשובת הרא"ש שכתב ועל העופות לא מלאני לבי להתיר שאין ללמוד היתר שימוש בבעלי חיים מהיתר כלים דאף כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו או מקומו אבל צרורות שבחצר אפילו צריך מהם צורך גרול אסור לטלטל משום שאין תורת כלי עליהם הכי נמי בעלי חיים ויש לאסור יותר בבעלי חיים שאין משתמשין בבעלי חיים ולא פלוג רבנן בבעלי חיים ע"כ והובא להלכה בארחות חיים ספינקא סימן שח אות כד ובספר דעת תורה שם אות לט ומבואר שאפילו אם ייחד את העופות ליהנות מהם בשבת אין תורת כלי עליהן דבעינן תשמיש בגוף הבהמה וזה ליתא במה שנהנה ממראיהם ומקולם ואמנם בספר מנחת פתים חלק יורה דעה בסופו בשיירי מנחה לחלק אורח חיים סימן שה אחר שהביא דברי המהר"ח אור זרוע הנז' תמה עליו שמדברי הפוסקים נראה דשימוש בבעלי חיים דאסור היינו בבהמה דוקא דשייך בה גזירות רכיבה אבל עוף לא שייך גזירה זו וממילאאין לאסור מדין שימוש בבעלי חיים ועוד דמה ענין שימוש בבעלי חיים לטלטולם ותדע שהרי בהמה ביום טוב לא הוי מוקצה ואפילו הכי אסור להשתמש בבהמה אלא שלענין הלכה ודאי דנקטינן כמ"ש הרא"ש הנ"ל וכן הוא בשלחן ערוך סימן שח סעיף לט אסור לטלטל בהמה חיה ועוף וכו" ואמנם במאירי ביצה לו ד"ה שמא מבואר דיש איסור שימוש בבעלי חיים גם בבהמה דקה ומשמע דבעוף מיהא ליכא איסור השתמשות בבעלי חיים ועיין באגלי טל מלאכת קוצר סעיף כג שכתב דאיסור השתמשות בבעלי חיים היינו גם בבהמה דקה דהכל בכלל הגזירה אף שאין בהמה דקה ראויה לרכיבה או למשא ומבואר שעוף אינו בכלל הגזירה ונפקא מינה לנידון דידן בטלטול הצפרים המנגנים ע"ש ועל כל פנים לענין דינא אסור לטלטל כל בעלי חיים ואף עוף בכלל וכן פסק הגר"מ פיינשטיין זצ"ל הו"ד בספר טלטולי שבת עמוד ז' דכל בעלי חיים הוה להו מוקצה אפילו אותן שהתינוקות משחקים בהן ע"כ אולם אם רוצה להעבירם מחמה לצל ויש בזה צער בעלי חיים אפשר להקל לטלטלם מחמה לצל וכמבואר בשו"ת יביע אומר הנ"ל ואף שיש אומרים שאין מתירים משום צער בעלי חיים אלא איסור מבטל כלי מהיכנו וראה בהערה דלהלן ד"ה ובמה שכתבנו מכל מקום בעוף מיהא יש להקל ואכמ"ל ועיין עוד בזה בנידון דידן בשו"ת באר משה חלק ב' סוף סימן כח ובספר ביכורי אברהם עמוד קיב.