נושא: שבת

משחק על גבי קרקע בשבת

משחק שאופן המשחק בו הוא ע"ג קרקע (כמו 'גוגואים' או 'גולות'), האם מותר לשחק בו בשבת?

אסור לשחק ע"ג קרקע במשחק הנעשה בעיקרו ע"ג קרקע – אפילו מרוצף באבנים. אמנם אין למחות במשחקים כן, אפילו משחקים ע"ג הקרקע ממש.

מקורות

שולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן שלח סעיף ו): אין שוחקין באגוזים ולא בתפוחים וכיוצא בהם על גבי קרקע, גזרה שמא יבאו להשוות גומות שבקרקע במתכוין להכין דרך לגלגל האגוז או התפוח, אבל מותר לשחוק על גבי השלחן או על גבי מחצלת, אבל לא על גבי קרקע אפילו המרוצף כמ"ש בסי' של"ז גבי סיכת קרקע.


ומכל מקום אין למחות בנשים וקטנים אפילו שוחקין באגוזים על גבי קרקע, לפי שבודאי לא ישמעו, ומוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים.


ובקצות השולחן (סימן קמו, סא) הביא בשם הברכי יוסף: "שאורחא דמילתא נקט קטנים, אך הוא הדין לגדולים שאינם שומעים… וכן מבואר בשו"ע אדמו"ר סימן תר"ח סעיף ד".


עוד הביא שם (בסוף ס"ק ס'): "והנה גבי כיבוד הבית כתב רבינו לעיל, דאם כל בתי העיר מרוצפין, מותר לכבדם, דלא גזרינן אטו אינו מרוצף מעיר לעיר, אבל לשחוק באגוזים אין להתיר, דדווקא כיבוד שאין הדרך לכבד בשבת את החצר והמבוי רק את הבית, וכיון שכל בתי העיר מרוצפין, מותר. אבל משחק האגוזים עושים גם בחצר ובמבוי, והן אינם מרוצפים ואסור גם בבתים המרוצפים… (עיי"ש).