נושא: חגים

מנין מצומצם

בשבת לעיתים יש לי מניין מצומצם שחלק ממהרים.

אני יודע שהם לא ישארו עד אחרי חזרת הש"ץ. האם מותר לומר להם להתעכב להתחלת חזרת התפילה ואחכ אם צריכים שיעזבו – מכיוון שההלכה היא שממשיכים את חזרת התפילה – או שאסור.

משמעותי מאוד לתפילות הימים הנוראים שכך אפשר להתפלל אותם בצורה מלאה כולל חזרת התפילה וכו'. אחרת לא נוכל לעשות חזרת השץ." 

כך כולם נשארים עד קדושה ולעיתים 1-2 עוזבים אחרי קדושה וכיו"ב

ההלכה היא שאם התחילו שמונה עשרה עם תשעה עונים מותר להמשיך כל זמן שנשארו ששה מתפללים בבית הכנסת (ואז מותר גם לומר הקדיש תתקבל שאחרי בתפילה). אבל בסיטיואציה כזה הכוהנים אינם נושאים כפיהם.

 

בעיקרון מי שעוזב באמצע נכלל בגדר עוזבי ה' יכלו (אם לא שהוא אנוס וכיוצ"ב, וכפשוט שכאשר מדובר על בית חב"ד ומקורבים וכו' אין זה באשמתם כלל שלא מבינים החשיבות, ויש רק לקרבם בדרכי נועם).

 

במקרה שיודעים בבירור שמישהו הולך לעזוב באמצע חזרת הש"ץ נחלקו פוסקי ההלכה אם מותר להתחיל חזרת הש"ץ ולכן לכתחילה אין להגיע למצב כזה ואין להסתמך על זה.

אבל במקרה של שעת הדוחק לדוגמא כשמדובר בבית הכנסת היחיד בעיר ואם לא יסתמכו על זה לא יהיה מניין כלל אפשר להסתמך על המקילין ולהתחיל חזרת הש"ץ למרות שיודעים שבסוף לא יהיה מניין שלם.

 

 

מקורות

ש"ת לבושי מרדכי ח"א סי' ט"ו, פסק"ת או"ח סי' נ"ה ס"ח והמסומן שם.