מאימתי מונים את ה'שלושים יום' לנפטר, מיום הפטירה, או מיום הקבורה?
מאימתי מונים את ה'שלושים יום' לנפטר, מיום הפטירה, או מיום הקבורה?
מונים מיום הקבורה.
כתב בט"ז יורה דעה (סימן תב ס"ק ו): אין לזה דין שמועה רחוקה. ה"ה למי שמת ביום אחד ונקבר ביום שלאחריו, חשבינן לענין שמועה קרובה מיום המיתה, דבתר יום המיתה אזלינן בכל מילי, זולת לענין אבילות דמתחיל מסתימת הגולל.
ובש"ך (שם ס"ק ה): אלא דין שמועה קרובה. ומתחיל למנות ז' ול' משעה ששמע, וכתבו הב"ח והדרישה בסי' שצ"ט בשם מהרש"ל, דלפי זה היכא דמת ביום א' ונקבר ביום ב', אף על פי שהקרובים שהיו אצל הקבורה מונים מיום הקבורה כי אז היתה סתימת הגולל, מ"מ אותן שלא היו אצל הקבורה ולא נודע להן שמת עד שהגיע יום ל' מיום הקבורה, א"צ לנהוג אבילות כיון דיום שמועה דידהו הוא יום ל"א מיום המיתה, וה"ל שמועה רחוקה דלגבי דין שמועה יום המיתה הוא עיקר ע"כ.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.