נושא: כללי

ממונות

אחד הזמין מכשיר בחנות, ובעל החנות הזמין את המכשיר עבורו, אמנם אח"כ נודע לו שאפשר להשיגו במחיר הרבה יותר זול, האם מותר לו לבטל את ההזמה, ולא לקנות את המכשיר מהחנות שהזמין.

אם בעל החנות כבר הזמין במיוחד בשבילו, חייב הוא לקנות זאת ממנו.

[אמנם אם בעל החנות היה מזמין בין כה וכה מוצר זה, כי הוא חסר בחנות, אין חייב לקנות ממנו, כי לא הזמין במיוחד בשבילו, ולא הזיקו, ומ"מ אם סיכם עמו שיקנה הימנו 'אין רוח חכמים נוחה הימנו'].

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב חושן משפט הלכות מכירה ומתנה ושליח ואפוטרופוס (סעיף א): אף על פי שאין המקח נגמר בדברים בלבד ורשאי כל אחד מהם לחזור בו מן הדין ואפילו קללת מי שפרע אינו צריך לקבל, אם לא נתן מעות הרי החוזר בו ממחוסרי אמנה ואין רוח חכמים נוחה הימנו, כי ראוי לאדם לעמוד בדבורו, כמו שכתוב שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב וגו'.


וירא שמים יש לו לקיים אפילו מחשבות לבו שאם חשב וגמר בלבו למכור לו בסכום זה והלה לא ידע ממחשבתו והוסיף לו על סכום זה לא יקח ממנו כי אם סכום זה שגמר בלבו לקיים מה שכתוב ודובר אמת בלבבו. וכן הלוקח שגמר בלבו לקנות בסכום כך וכך אין לו לחזור בו (וכן כל כיוצא בזה בשאר דברים שבין אדם לחבירו יש לו לקיים מחשבות לבו אם גמר בלבו לעשות איזו טובה לחבירו ויש בידו לעשותה אבל צרכי עצמו כל שאין בהם סרך מצוה אינו צריך לקיים אפילו מוצא שפתיו):


[אמנם כאן מדובר במקרה גרוע יותר, כי הזמין במיוחד בשבילו, ואף שרק אמר ולא היה קנין ממש, סוכ"ס מצד דיבורו הזמין בעל החנות ועשה מעשה. ואינו יכול לומר לו תמכור למישהו אחר, כי לא היה מזמין מוצר זה אילולא שהזמין, והרי שהזיקו בטורח ההזמנה ובתשלום על מוצר זה שאינו רוצה בו].