נושא: הלכה

מיטות בין מזרח למערב

מה המקור שאסור להשים מיטות בחדר שינה בין מזרח למעריב?

גמרא ברכות (ה, ב): אמר אבא בנימין: "על שני דברים הייתי מצטער כל ימי כו', מטתי שתהא נתונה בין צפון לדרום כו', דאמר רבי חמא ברבי חנינא אמר רבי יצחק כל הנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים שנאמר וצפונך תמלא בטנם ישבעו בנים". ובתוספות יום טוב (הגהות מעדני יום טוב על הרא"ש שם פ"א אות נ): "ובעל המאמר שאמר בין צפון לדרום, כלומר שראשו יהיה לצפון".

שולחן ערוך (או"ח סי' רמ סי"ז): "מטה שישן בה עם אשתו צריך שתהא ראשה ומרגלותיה זה לצפון וזה לדרום". שוע"ר מהדורא קמא (סי' ג ס"ט): "אסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו במטה ודעתו לשמש אלא יכוין שתהא ראש המטה ומרגלותיה זה לצפון וזה לדרום". ועוד שם (ס"י): "מי שאי אפשר לו בקלות להסב מטתו בין צפון לדרום אין עליו איסור לשמש מטתו בין מזרח למערב ויש לסמוך על ספר הזוהר שמצריך שיהא דוקא ראש המטה ומרגלותיה זה למזרח וזה למערב". כלומר, לכתחילה יש לנהוג כדברי הגמרא בין צפון לדרום ולא כהזוהר, אך מי שקשה לו לנהוג כהגמרא יכול לסמוך על הזוהר.

הרב חדקוב (מזכיר הרבי) מספר: "שאלתי את כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א [=הריי"צ] אם נחוץ דוקא שהמטות לא תעמדנה בין מזרח למערב אלא בין צפון לדרום. ענה לי כי בזמנים מיוחדים נחוץ לדקדק כו', יש לזה שייכות עם עניני הריון".

מקורות