נושא: כללי

מחיקת כתובת קעקע

האם ראוי למחוק כתובת קעקע שאדם חקק על בשרו במזיד. (ובכלל זה, שהלך למקום מיוחד שעושים זאת, וביקשם שיעשו לו)?

אם הקעקוע נמצא במקום גלוי, הרי שלמרות שאין איסור בכל רגע שישנו הקעקוע על בשרו, מ"מ מפני חילול ה' שישנו בזה, ראוי שאם ישנו באפשרותו להסירו, שיסירנו.

מקורות

במנחת חינוך במלאכת כותב כתב שהמוחק כתובת קעקע בשבת חייב דנחשב תיקון ואף שרק בשעת עשי' לוקה אבל עכ"פ להיות כן על בשרו אין נכון לישראל.


ומבואר במנ"ח חידוש לדינא דאף דעיקר האיסור דכתובת קעקע הוא רק בשעת עשיית הכתובת קעקע, אבל מה שיש עליו כ"ק כבר לא עובר איסור מ"מ יש ענין למחוק הכ"ק מבשרו ראין נכון לישראל שיהיה עליו כ"ק וממילא הוי תיקון גם לגבי שבת ונ"מ באדם שאינו שומר תו"מ שעשה על גופו כ"ק וחזר בתשובה ונפשו בשאלתו אם יש להסיר הכ"ק מגופו דלהמבואר מדברי מנ"ח דחשיב תיקון לגבי שבת משום שאין נכון לישראל להשאיר על גופו מבואר דיש ענין להסיר הכ"ק מגופו.


וכן כתב בחשוקי חמד פסחים עמ' תצא, לדון אם יש ענין להסיר כתובת קעקע באדם שעשה על גופו כשהיה אינו שומר תו"מ, וכתב ג"כ להוכיח מדברי המנ"ח הנ"ל דיש ענין להסיר הכתובת קעקע, כיון שלא נכון לישראל, ושאין בזה משום חובל בעצמו, דכיון דיש ענין בכך ומכוער הדבר על בשרו של ישראל, לא הוי חובל בעצמו.


[ובמקום אחר בחשוקי חמד כתב דאף שמצינו שיש ענין להסיר הכ"ק מ"מ במה שעשו הנאצים ימ"ש שחקקו על כ"א מהמחנה מספר, אין ענין להסירו, אלא להיפך יש בכך משום זכירת מעשה עמלק שנמחה את שמם מתחת השמים, וכן באופן שיש בכך קידוש השם, אין ענין להסירו ע"ש].