נושא: חגים

מה אסור לאכול בסעודה מפסקת

מה אסור לאכול בסעודה מפסקת בערב יוהכ"פ?

אין לאכול דברים המרבים זרע, כגון ביצים ושומין, ובנוסף לא יאכל גם דברים המחממין את הגוף, כגון תבלינים, ולא שומשומין שמעלה גרע, (אך דוקא בפ"ע, אך מעט מה שנמצא על החלות, או סלט טחינה, אפשר לאכול), וכן לא יאכל חלבי אע"פ שקלין להתעכל, מפני שמרבה את הזרע. (ופשוט שחלק מדינים אלו אינם שייכים לנשים וקטנים). ודגים מותר לאכול.

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן תרח סעיף ח): בערב יום כיפור אפילו בסעודת שחרית אין לאכול אלא מאכלים קלים להתעכל (כדי שלא יהיה שבע) כגון בשר עופות ודגים כדי שלא יהא שבע ומתגאה כשיתפלל ביום הכיפורים.


וכן אין אוכלים דברים המרבים זרע אפילו בסעודת שחרית, כגון שומים וביצים, אבל מאכלי חלב וחמאה אף על פי שהן מרבין זרע, מכל מקום נוהגין לאכלם בשחרית, כיון שהם מאכלים קלים להתעכל.


אבל בסעודה המפסקת שהוא סמוך ללילה, אין לאכול אותם, וכן אין לאכול בסעודה המפסקת דברים המחממים את הגוף, [כגון] בשמים וכרכום, שמא יבא לידי קרי בלילה.


ובסעיף י: לא יאכל שומשמין בערב יום כיפור, מפני שמעלה גרה ביום הכיפורים.


[במטה אפרים (תרח, א) כתב, שלא לאכול דגים בסעודה מפסקת מפני שמרבין הזרע, אך משו"ע רבינו מוכח לכאורה דשרי שכתב בסימן תרח "בערב יו"כ – אפילו בסעודת שחרית – אין לאכול אלא מאכלים קלים להתעכל כגון בשר עופות ודגים".


וראה תורת מנחם תשנ"ב ח"א עמ' 61: (בלתי מוגה) "..הן הסעודה הראשונה (אצל אלה שיאכלו עתה שתי סעודות) והן (ובעיקר) הסעודה המפסקת (שסמוכה לעשירי ולכן מודגש בה בעיקר העילוי דהאוכל ושותה בתשיעי), ובסעודה זו אוכלים ושותים לא רק דגים ובשר ויין סתם, אלא את הלויתן ושור הבר ויין המשומר"].