האם מותר להדביק ולהפריד מדבקה 'רב פעמית' בשבת, המיועדת לשימוש חוזר לסימון בספרים?
האם מותר להדביק ולהפריד מדבקה 'רב פעמית' בשבת, המיועדת לשימוש חוזר לסימון בספרים?
מותר להשתמש במדבקה 'רב פעמית' בשבת, בין להפרידה מהספר, ובין ל'חברה' לספר.
כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שמ סעיף יז): המפרק ניירות דבוקים הרי זה תולדת קורע, והמדבק ניירות או עורות בקולן של סופרים וכיוצא בו הרי זה תולדות תופר וחייב, במה דברים אמורים כשדיבוק זה נעשה לקיום, אבל דפי ספרים שנדבקו זה לזה ע"י שעוה או בשעת הקשירה, מותרים לפתחן בשבת, שכיון שלא נעשה לקיום, ועוד שנעשה מאליו בלא מתכוין, לפיכך אינו דומה כלל לתופר, ואין בו משום קורע.
[וכמו"כ בנידון דידן, מדבקות אלו נועדו לא להיות מחוברים לקיום, רק באופן ארעי עד השימוש הבא, ואם בכל זאת רוצה שיתקיים עד השימוש הבא, מ"מ מהות מדבקה זו אינה דבק ממש, והיא רק נתפסת ע"י טכניקה לדף הספר, דאדרבה מהותה נועדה ועשויה שלא להיות מחובר ודבוק כמו שצריך].
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.