נושא: שבת

שכר שבת

האם מותר לרופא לקחת 'שכר שבת' על עבודתו?

רופא מותר בלקיחת 'שכר שבת' בכל אופן (אמנם עדיף ששכר השבת יקבל בהבלעה יחד עם שכרו של ימות החול – ולא בפני עצמו. ואם לוקח שכר על עבודת יום השבת בפני עצמו, עדיף שלא יקצוב סכום מדוייק על עבודתו).

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן שו סעיף יא): אסור לשכור חזן להתפלל בשבת או יום טוב אף על פי ששכרוהו מבעוד יום, שאסור לו ליטול שכר שבת או יום טוב, והוא הדין לשכר התוקע בראש השנה.


ויש מתירין מפני שבמקום מצוה לא גזרו על שכר שבת, שאין איסורו אלא משום גזירת שכירות בשבת, – שהיא עצמה אינה אסורה אלא משום גזרה שמא יכתוב.


וכן המנהג להקל, ומכל מקום לדברי הכל אינו רואה סימן ברכה משכר זה לעולם, הואיל והוא שכר השבת, – אף שהתירוהו לצורך מצוה.


ואם הוא מושכר לשנה או לחדש או לשבוע שיתפלל גם בחול, ומשלמין לו בעד השבתות והחול בבת אחת, הרי זה שכר שבת בהבלעה ומותר לדברי הכל.


ובקצות השולחן (סימן סימן ק"א סקכ"ז) כתב:  והחושש לדברי האוסרים לא יקצוב בתחלה, ומה שלוקח אח"כ י"ל שהוא דרך מתנה וחיבה (שע"ת סק"ב). ומילדת מותרת לקחת שכר שבת (בה"ט סימן שו). וכן הרופא מותר ליקח שכר שבת (פתח הדביר והו"ד בכה"ח).


[ופירוש אינו רואה סימן ברכה כתב שם (סקכ"ו): פירוש, שמה שמרויח בשכר זה, מפסיד כנגד זה ממקום אחר.]