נושא: חגים

מכירת חמץ – לקט

לפניכם לקט שאלות ותשובות בדיני מכירת חמץ. שאלה: אם יש הבדל בין מכירת חמץ של כל הרבנים ויכולים למכור דרכם, או צריכים למכור דווקא לרב חב"די? תשובה: יש חידוש בשטר מכירת חמץ של אדמו"ר הזקן שביקש שיהיה ערב [קבלן] על ההתחייבות של הגוי שקונה החמץ, שהרי הגוי שקונה החמץ לא משלם על כל החמץ, הוא רק נותן דמי קדימה, לכן היהודי לא באמת סומך דעת שהגוי ישלם לו את שווי החמץ שלו וזה יכול לפסול את המכירה. לכן אדה"ז מצריך שיהיה יהודי ערב על התשלום של הגוי, ועל כן היהודי המוכר כבר סומך דעתו על המכירה שהרי יש לו ערבות על המכירה. יש הרבה רבנים שאימצו את סדר מכירת חמץ של אדמו"ר הזקן, ויש כאלה שלא מוכרים בצורה כזאת. לכן אנחנו בחב"ד יכולים למכור לכל רב שמוסיף להשטר מכירת חמץ את הערב קבלן אבל למכור לרב ששטר מכירת חמץ שלו הוא לא על ידי ערב קבלן , לא מוכרים דרכם את החמץ, כי אדמו"ר הזקן מפקפק על השטר שלהם. שאלה: האם מוכרים לגוי גם חמץ ממש? תשובה: מנהגינו שמוכרים חמץ ממש [חמץ בעין] שאלה: מכרתי כל הבית להגוי בתוך הבית או בתוך הארון של החמץ שמכרתי היו בקבוקים של יין, האם זה אוסר את היין? תשובה: המסמך של שטר מכירה עם הגוי מפרט שרק החמץ או תערובות חמץ נמכר לגוי ולא כל החפצים שבבית , לכן היין לא נמכר בכלל להגוי. שאלה: מה הסיפור של טבילת כלים אחרי פסח ,שקונים בחזרה את החמץ מהגוי, למה לא יחייב אותנו לטבול הכלים, כמו כל מי שקונה כלי חדש מגוי? תשובה: יש שיחה ארוכה שהרבי מסביר שעל פי הלכה לא חייבים לטבול את הכלים אחר קנייתם בחזרה מהגוי, יש כאלו שרוצים לכתוב בשטר מכירה שאינם מוכרים את החמץ, אבל מנהגנו שכן מוכרים הכלים שיש עליהם חמץ בעין להגוי. שאלה: אחר הפסח אם המכולת או החנות מכר את החמץ האם מותר לקנות משם אחר הפסח? תשובה: אנחנו מקפידים לכתחילה שהמכירה יהיה עם ערב קבלן , אם בעל המכולת מכר לרב שמוכר עם ערב קבלן, אין שום בעיה, הרבה רבני ערים מוכרים עם ערב קבלן, ואם לא אז כדאי לקנות הדברים המסומנים "נטחן/ נאפה אחרי הפסח" . שאלה: האם חייבים להדר לקנות דברים שנטחנו או נאפו אחרי הפסח? תשובה: לפי המנהג שלנו אנחנו כן מוכרים חמץ בעין, ככה הצמח צדק בעצמו נהג. לשיטתינו המכירה היא מכירה גמורה [ולא הערמה] אין לנו ענין להדר לקנות דברים שנטחנו או נאפו אחרי הפסח, בתנאי שהמכירה היא לפי שיטתנו – עם ערב קבלן

.

מקורות