נושא: כשרות

כשרות.

באם כיסו בטעות סיר מרק בשרי רותח לאחר שהורד מהאש, במכסה סיר פרווה., מה דין המכסה?

הכיסוי נעשה בשרי כדין הסיר, ויזהר להשתמש בו מעכשיו רק לשימוש בשרי, ובכדי להחזירו למצב פרווה יש להגעילו.

מקורות

כן מבואר ע"פ מש"כ בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב (סימן צג סעיף א), וז"ל: קדירה שבשל בה בשר, לא יבשל בה חלב. ואם בישל בה בתוך מעת לעת, אסור בנותן טעם. וצריך לשער נגד כל הקדירה). אבל אם שהה מעת לעת קודם שבישל בה, הוה ליה נותן טעם לפגם, ומותר התבשיל אבל הקדירה אסור לבשל בה לא בשר ולא חלב.


הגה: אבל שאר דברים, מותר. ודין כיסוי קדירה, כדין קדירה עצמה. ויש מחמירים בכיסוי, לומר דאעפ"י שאינו בן יומו דינו כאלו היה בן יומו, וכן נוהגין בקצת מקומות. וכן אני נוהג מפני המנהג, והוא חומרא בלא טעם. ומכל מקום במקום שיש שום צד להתיר בלאו הכי, או שהוא לצורך שבת או הפסד, יש להתיר אם אין הכיסוי בן יומו, כמו בקדירה עצמה.


ואם לקחו כיסוי רותח מקדירה של בשר ונתנו אותו על קדירה של חלב, אם שניהם חמים, שניהם אסורים אם יש מאכל בקדירה של בשר וחלב. ואם הכיסוי צונן והקדירה חמה, נמי שניהם אסורים אם התחיל להזיע תחת הכיסוי, דתתאה גבר. ואם הכיסוי חם, והקדירה צוננת, הכל שרי, רק המאכל צריך קליפה, אם אפשר לקלפו, ואם לאו, הכל שרי. ואם לא היה מאכל בקדירה, הכל שרי, דהוי כשתי קדרות שנגעו זו בזו