נושא: חגים

כשרות הסכך לסוכה עצמה

גודל הסוכה הוא 1.95 מטר 2.5X מטר.
בחזית הסוכה (פתח הסוכה) יש המשך של קורות עץ באורך של כשני מטר והם מהווי המשך ישיר של השטח העליון – גג הסוכה עליו מונח הסכך. הסוכה עצמה כשרה למהדרין יש לה 3 דפנות מלאות.
האם החלק הנוסף של הסכך הבולט (פסל סוכה) כשר לשימוש כסוכה עצמה לכל דבר?
תודה רבה וחג שמח.



שלום וברכה.


נראה שאין להשתמש בחלק זה לסוכה.  אלא שנשים וילדים מתחת לגיל חינוך  (הפטורים מסוכה) יכולים להשתמש בו. ואף לסמוך על דעות מקילות להחשיב זאת קצת כסוכה. 



ויש לדייק בהסבר הבא שאכן הדין מתאים לנידון :



לפי מה שהבנתי ממה שכתבת "בחזית הסוכה (פתח הסוכה) יש המשך של קורות עץ באורך של כשני מטר והם מהווי המשך ישיר של השטח העליון – גג הסוכה עליו מונח הסכך" הבנתי שבין הקורות הללו ישנו רווח בין קורה לקורה.  ובחלק הזה לא מונח סכך מעל הקורות.


אני גם מניח שהדפנות (לפחות שתיים מהם נמצאות סביב לקורות הללו סביבם נידונה השאלה (שאם לא אז וודאי לחלק זה אין דין של סוכה לכל השיטות).


ובזה ישנם כמה אפשרויות:




א) שהרווח בין קורה לקורה רחב יותר מהקורות עצמן (או שווה להן).   ואז ממילא החלק הזה לא נחשב מסוכך ואין זו סוכה כשרה.


ב) שבין קורה לקורה ישנו רווח הקטן מעובי כל קורה ואז יש לדון האם הקורות יכולות לשמש בעצמן כסכך.     ובזה ישנו דיון גדול מהגמרא ועד להלכה.   ורוב הפוסקים אסרו לסכך בנסרים הללו באם הם גדולים מ5 ס"מ.  (ואני מניח שכיוון שכתבת "קורות" שהם רחבים משיעור זה).   אמנם ישנם פוסקים שמקילים ברוחב גדול מזה ויש בזה דעות שונות עד כמה.   ויש אפילו שהקלו עד כ23 ס"מ ובשעת הדחק עד כ31 ס"מ.  אלא שגם הפוסקים הללו דרך כלל הקלו רק בדיעבד ובמקרים מיוחדים כמו פקפוק וכדומה. ואין כאן מקום להאריך בזה.   והיסוד להגבלות הללו הוא משום "גזרת תקרה".

ולכן בהנחה שהקורות הללו רחבות מ5 ס"מ. (אפשר לחשב גם עד 8 ס"מ אם תרצה להקל) אין להחשיב שטח זה כסוכה מלכתחילה.


בברכת חג שמח.


מקורות