נושא:

חליפה, כובע, גרטל

מדוע הולכים עם חליפה וכובע ומדוע הגרטל ולמה רק לאחר החתונה לובשים אותו? 

במענה לשאלתך, בקיצור על כל פנים: כובע וחליפה: לכל לראש ישנה הלכה בשו"ע שמשום "היכון לקראת אלוקיך ישראל" האדם צריך ללבוש בגד חשוב לתפילה, ומכאן השתלשל שבתפילה נהגו בדורות הקודמים (וגם היום) ללבוש חליפה, כיון שזה סימל אז (וגם היום) בגד חשוב. לגבי כובע, הרי ידוע על פי חסידות וקבלה שישנם חמשה חלקים לנשמה, נפש רוח נשמה חי' יחידה, והכוחות חיה יחידה הם הכוחות המקיפים, ולכן נהגו חסידים ללבוש כובע כמקיף שני בזמן התפילה (בעיקר) כדי שמלבד הכיפה (שכנגד דרגת החיה) יהיה קשר גם למקיף הנעלה יותר (יחידה). אלא שאפשר לשאול: אם העיקר בגד חשוב , למה דוקא חליפה, אולי בגד אחר, ואותו דבר, למה דוקא כובע אולי כיפה נוספת או כובע בצורה אחרת וכדו'. כעיקרון אתה צודק ובאמת היו חסידים ברוסיה שהיו הולכים עם קסקט וכדו'. אלא שכמו שבצבא יש מדים ששיכים לצבא באופן כללי, וכן לכל חיל בפני עצמו וכדומה, כך יש עניין ללכת עם לבוש אחיד לסמל אחידות והזדהות עם הרעיון. והרי אנו חיילים בצבאות ה', וחיילים של הרבי. מלבד העניין שאדם רוצה לחקות את רבו ולהתנהג כמותו בכל הדברים, כולל בעניין הלבוש. לגבי גרטל, גם כאן יש הלכה שאדם צריך לאזור אבנט בתפילה כדי להפריד בין החלק התחתון של גופו לחלק העליון, וזוהי הלכה מפורשת, אלא שכיום לא כולם נוהגים אותה כי סומכים על זה שישנה חגורה, או גומי במכנסים וכדומה שמפריד (בשונה מפעם שהיו הולכים עם חלוק אחד לכל הגוף). בפשטות זוהי גם הסיבה שבחב"ד לפני החתונה לא הולכים עם גרטל, כי העניין ההלכתי של גרטל נמצא בגומי של הציצית או החגורה (ובאמת יש בחורים בחב"ד שנוהגים להדר וללכת עם גרטל מתחת לחולצה בגלל עניין זה) וההליכה אחרי החתונה היא בעיקר בגלל העניין הרוחני על זה על פי הקבלה, כשייכות לאור המקיף שמתגלה בזמן החתונה.

מקורות