Ask The Rabbi

נושא: תפילה

זמן רבינו תם

האם יש חובה או על כל פנים 'הידור' לנהוג בזמן של רבינו תם לעניין יציאת שבת ועוד?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מהם הדעות בנוגע לזמן השקיעה וצאת הכוכבים, וכפי איזה שיטה נפסקה ההלכה. ב) האם יש הידור לנהוג גם כמו שיטות שאינם להלכה להחמיר.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב אורח חיים הלכות שבת סימן רסא סעיף ב, שבספק חשכה ספק אינה חשכה - הנקרא 'בין השמשות' בכל מקום, והוא כדי מהלך שלשת רבעי מיל - קודם צאת שלשה כוכבים בינונים, אסור לעשות בו מלאכה מהתורה, כיון שהוא ספק לילה. ואם עשה בו מלאכה, חייב אשם תלוי מספק. ואפילו דבר שאין איסורו בשבת אלא מדברי סופרים, אסור גם כן לעשותו בבין השמשות. ואפילו אם נסתפק לו אם הוא בין השמשות או יום אין זה כלום, שכל ספק הבא מחמת חסרון ידיעה אינו כלום, שאם הוא אינו יודע אחרים יודעים.
וזמן תוספת זה מלפניה הוא מתחילת השקיעה שאין השמש נראית על הארץ, עד זמן בין השמשות והוא כדי שלשה מיל ורביע מיל, שמתחילת השקיעה עד צאת שלשה כוכבים הוא מהלך ארבע מיל, ובין השמשות הוא קודם צאת הכוכבים מהלך שלשה רביעי מיל, נשארו שלשה מיל ורביע מתחילת השקיעה עד בין השמשות.
והזמן הזה אם רצה לעשותו כולו תוספת עושה רצה לעשות ממנו מקצת עושה, ובלבד שיוסיף איזה זמן שהוא ודאי יום מחול על הקדש. אבל בין השמשות אינו נחשב לתוספת, שהרי הוא ספק לילה, ואסור בו במלאכה מן התורה בלא מצות תוספת.
ואם רוצה להקדים ולקבל עליו תוספת שבת מפלג המנחה ולמעלה, כלומר, משעה ורביע זמניות קודם הלילה, הרשות בידו, ונאסר בעשיית מלאכה. אבל אם קיבל קודם פלג המנחה, אין קבלתו כלום, ומותר בעשיית מלאכה.
ומכל מקום לכתחילה יש להחמיר שלא לעשות מלאכה אם קיבל שעה ורביע זמניות קודם תחילת השקיעה, לפי שיש אומרים שמתחילת השקיעה ואילך הוא לילה גמור מן התורה, שאז הוא זמן ראיית שלשה כוכבים בינונים לפי דבריהם, ובין השמשות שהוא כדי הילוך שלשת רבעי מיל קודם תחילת השקיעה ופלג המנחה, הוא שעה ורביע זמניות קודם תחילת השקיעה.
ויש אנשי מעשה שעושים לכתחילה כסברה זו, ופורשים ממלאכה שעה ורבע זמניות קודם תחילת השקיעה, אבל אין למהר להדליק הנר ולהתפלל ערבית של שבת עד שעה ורביע זמניות שקודם צאת הכוכבים, ולא שקודם תחילת השקיעה, ואפילו בדיעבד אם הדליק אז הנר צריך לכבותו ולחזור ולהדליקו לצורך שבת, וכן אם התפלל אז צריך לחזור ולהתפלל אחר כך, לפי שהעיקר כסברה הראשונה.
ומבאר בביאור הלכה הטעם בכל זה, כי הנה בפסחים דף צד מבואר, שמשקיעת החמה עד צאת הכוכבים הוא שיעור ארבע מיל, ובשבת דף לד מבואר שמשקיעת החמה מתחיל בין השמשות, ואמר שם שמשך בין השמשות הוא שלשת רבעי מיל ואחר כך הוא לילה ואמרנו שם שג' כוכבים בינונים הוא לילה, ואם כן קשה סתירה בין המקומות, ועל כן תירץ רבינו תם וסיעתו לחלק בין שקיעת החמה של פסחים לשקיעת החמה של שבת:
בפסחים מדובר על התחלת השקיעה משקיעת גוף השמש כשנכסה מעינינו, ומאז עד צאת הכוכבים הוא ארבעה מיל, ומה שכתבו משקיעת החמה בשבת שם, הוא סוף השקיעה שהוא כשנשקע גם אור השמש מרוב הרקיע, לבד לצד המערבי, ומאז מתחיל בין השמשות שהיא ג' רבעי מיל קודם צאת הכוכבים, ומהתחלת השקיעה שהוא שקיעת גוף השמש עד סוף השקיעה הוא יום והוא משך שלשה מיל ורביע, ואז הוא זמן תוספת שבת.
אבל הגר"א ז"ל חולק על שיטה זו והאריך בכמה ראיות ששקיעת החמה שבשבת לענין בין השמשות הוא גם כן התחלת השקיעה כמו שקיעת החמה שבפסחים שם, ומיד אחר שקיעת גוף השמש מתחיל בין השמשות לשיטת רבי יהודה שפסק ר' יוחנן כמותו לחומרה בשבת.
ומסיים שם, שלמעשה בודאי צריך ליזהר כדעת הגר"א והרבה מן הראשונים והפוסקים, שמיד לאחר התחלת השקיעה - משעה שהחמה נתכסה מעינינו, הוא איסור גמור שלא לעשות מלאכה וחס ושלום להקל בזה, שהוא ספק איסור סקילה.
וכן הוא בסידור הרב ב'סדר הכנסת שבת', שאין לסמוך כלל להקל על פי מה שכתב בשולחן ערוך בשם יש אומרים שהיא דעת רבינו תם וסיעתו, שעד כדי הילוך שלשה מיל ורביע שהוא קרוב לשעה בינונית אחר השקיעה - הוא יום גמור, ואחר כך מתחיל בין השמשות של ר' יהודה, והוא כדי הילוך שלשה רבעי מיל - שאז הוא זמן צאת הכוכבים ולילה ודאי, כי רבינו תם וסיעתו הם יחידים נגד שיטת הגאונים והראשונים , ומה גם כי דעה זו הוא נגד החוש, ופליאה נשגבה, ועוד יש פליאות עצומות מהחוש על דעה זו, וגם ראיות רבות ועצומות מסוגיות התלמוד לדעת הגאונים, הגם שאין דבריהם צריכים חיזוק, כנודע שדבריהם דברי קבלה.
העולה מהאמור: לשיטת רבינו תם השקיעה מאוחרת יותר בשבעים ושתיים דקות יותר מהדעות האחרות, ולא נפסק כמותו לקולא כמו בכניסת שבת. אמנם נתפשט בהרבה קהילות ישראל לנהוג כשיטתו במקום שזהו לחומרא, ולכן ממתינים לאחר שבת ויום טוב - עוד 72 דקות לאחר השקיעה, בין בארץ ישראל בין בחוץ לארץ, ולצורך תוספת שבת מוסיפים עוד כמה דקות לאחר מכן.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].