נושא: הלכה

השלמת התקיעות מבעל תוקע אחר

אדם השומע תקיעת שופר, ולפעמים קורה שלקראת חלק מסויים בתקיעות מוכרח לצאת (מפני שהוא 'איש הצלה'), האם יכול להשלים את השאר, או שצריך לשמוע מהתחלה. כמו"כ האם חייב לשמוע את כל התקיעות מאותו אדם שהחל לשמוע ממנו?

להבין כל זאת, צריכים אנו להקדים בכל הדין של תקיעת שופר, האם צריך האדם לשמוע את כל התקיעות רצוף מאותו האדם, או שאין בזה עניין דווקא, ויכול הוא לשמוע את התקיעות בזמנים שונים.
ומבוארים הדברים היטב בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקצ (סעיף יד), שכותב כך – וכן אין צריך שישמע כל התקיעות מאדם אחד אלא אפילו אם שמע אותן מכמה בני אדם תקיעה מזה ותרועה מזה ותקיעה מזה וכן עד סוף כל הקולות יצא אבל אם שמע תקיעה תרועה תקיעה משלשה בני אדם שתקעו כולם כאחד זה תקיעה וזה תרועה וזה תקיעה לא יצא לפי שאין כאן פשוטה לפניה ופשוטה לאחריה כיון שכולם תקעו בבת אחת ואם כל אחד ואחד משלשתן תקעו תקיעה תרועה תקיעה אף על פי שכל הקולות יוצאין בבת אחת וב' קולות היוצאין בבת אחת אין שומעין אפילו אחת מהן כמ"ש בסימן קמ"א מכל מקום בשופר כיון דחביב הוא על השומע לפי שאינו אלא פעם בשנה הוא נותן דעתו ושומע אפילו כמה קולות.
ולפיכך אפילו מקצתם תקעו בחצוצרות ומקצתן תקעו בשופר יצאו דמחמת חביבתו נתן דעתו על השופר לשמוע קולו.
ובעניין זה נאמר הדין גם בשולחן ערוך של הבית יוסף, שמבאר גם כן שאם שמע ט' תקיעות בט' שעות ביום, יצא ואפילו הם מט' בני אדם תקיעה מזה ותרועה מזה ותקיעה מזה; ויש אומרים דדוקא בשלא הפסיק ביניהם בקול שופר שאינו ראוי באותה בבא.
וממשיך לבאר, שאם שמע ט' תקיעות מט' בני אדם שתקעו כולם כאחד, לא יצא, שאין כאן פשוטה לפניה ופשוטה לאחריה. ומגיה על זה הרמ"א, ואם שנים תקעו כאחד כל הסדר, ואפילו אחד תקע בחצוצרות, יצא דיהיב דעתיה על השופר.
ומבאר את הדברים ביתר אריכות והסבר, במפרשים היסודיים על השולחן ערוך, הט"ז והמג"א, שמבארים את הדברים ודנים בהם – וכותב הט"ז על מה שכתב המחבר – באות' בבא. וכתב בלבוש שאם הפסיק בקול א' ב"פ לא גרע מהפסקת שהיה ושרי ואפי' לרמב"ן סימן תק"ץ ס"ח בתוקע והריע וחזר ותקע והריע לא יצא שאני התם שהתוקע בעצמו תקע קול אחר בטעות הוה הפסק לתוקע שעושה מעש' התקיעה אבל השומע שאינו עושה מעש' אלא ששמע קול שלא ה"ל לשמוע יצא אם אינו שלא מן הסדר שיש לו לשמוע ולפ"ז גם במעשה דסי' תק"צ אם יצא התוקע כבר ועכשיו תוקע להוציא הקהל היו יוצאין גם לרמב"ן נ"ל עכ"ל ואיני מכיר שום חילוק בין טעות לטעו' דס"ס טעות הוא ואין לו ענין לשם הוה הפסק וכן בין שומע לתוקע אין חילוק דהא עיקר מצוה היא השמיעה ולא התקיעה.
ובמגן אברהם התעכב על מה שכתב השולחן ערוך – וי"א בשלא הפסיק ביניהם בקול שופר שאינו ראוי באותה בבא – ואם שמע קול הראוי לאותו בבא ב"פ כגון תקיעה ותרועה ותרוע' ותקיע' יצא דלא גרע מהפסקת השהיה ודוקא בתוקע בעצמו פסקי' לקמן בסי' תק"ץ ס"ח דלא יצא כיון שעושה מעשה משא"כ בשומע שאינו עוש' מעשה כלל אלא ששמע יצא עכ"ל לבוש וכנ"ל דהא ר"ת והרשב"א מכשירים אפי' בתוקע לשם מצות קול אחר כמ"ש הר"ן וא"כ די לנו להחמיר בשומע קול אחר אבל באותו קול יצא ומ"מ בר"ן משמע דס"ל דאין חילוק בין שומע לתוקע דאל"כ לא מקשה כלום ע"ש.
וכדי להבין את הדברים בפרטות יותר, על פי פרטי ההלכה ודיניה, יש לנו להביא את מה שמבאר המשנה ברורה על אתר, שמה שכתב המחבר ט' תקיעות וכו' – נקט לישנא דגמרא וכפי עיקר הדין דבעינן רק ט' קולות דהיינו תקיעה תרועה תקיעה ג' פעמים ולדידן בשמע הג' סדרים בט' שעות וכדלקמן בסימן תק"צ ס"ב.
והסיבה והטעם שיצא – מבאר, שבדיעבד אם כיון לצאת ואפילו הסיח דעתו והפסיק בדבור בנתיים וכתב המג"א דכ"ז בששהה ביניהם שלא מחמת אונס הא בשהה באונס אם שהה אפילו רק כדי לגמור את כל הסדר יחזור לראש אותו הסדר לפי פסק הרמ"א בסימן ס"ה עיין שם ולענין אם צריך לחזור ולברך בכה"ג עיין לעיל סימן ס"ה בבה"ל שיש בזה מחלוקת בין האחרונים ועיין בבה"ל בכאן מ"ש בזה.
וע"פ כל הנ"ל נראה לעניין הלכה למעשה בנידון שאלתך – שבאם לא שמע חלק מן התקיעות, יכול להשלים את השאר שלא שמע. אך כמובן יתחיל מתחילת 'סדר שלם' – (כמו מתחילת שורה של תשר"ת או תש"ת או תר"ת). ויכול לשמוע זאת גם מאדם אחר.

מקורות