נושא: כשרות

המלחת בשר

עשו שחיטה, ומחוסר בני אדם במקום שיעזרו להכשרה, הקפיאו חלק מהבשר לאחר השחיטה מיד, ללא מליחה והכשרה כדין, במחשבה להכשירם לאחר זמן כאשר יצטרכו. ושהה כך מספר שבועות בהקפאה, האם ניתן להפשיר את הבשר ולהכשירו במליחה וכו'.

בשר שלא נמלח, ושהה כך ג' ימים בלא מליחה, אסור באכילה ע"י בישול – אף ע"י מליחה. אמנם ניתן לצלותו ולאוכלו.

מקורות

ראה שולחן ערוך יורה דעה הלכות מליחה סימן סט סעיף יא: בשר שנתבשל בלא מליחה, צריך שיהיה בתבשיל ששים  כנגד אותו בשר ואז מותר הכל. הגה: ויש אוסרים אותה חתיכה אפילו בדאיכא ס' נגד החתיכה (טור בשם י"א והגהות מיימוני בשם סמ"ק והגהות ש"ד וארוך ומהרא"י ומרדכי בשם ראב"ן), והכי נהוג אם לא לצורך, כגון לכבוד שבת או לכבוד אורחים, דאז יש לסמוך אדברי המקילין (ב"י בשם א"ח וד"ע עד"מ). ואם נמלחה חתיכה ולא נמלחה כראוי, דינה כאלו לא נמלחה כלל. וכן בשר ששהה ג' ימים בלא מליחה, אף אם נמלח דינו כאלו לא נמלח, ואם נתבשל צריך ס' כנגדו (או"ה).


ובשולחן ערוך יורה דעה הלכות מליחה סימן סט סעיף יב: בשר ששהה ג' ימים מעת לעת בלא מליחה, נתייבש דמו בתוכו ולא יצא עוד ע"י מליחה ואין לאוכלו מבושל, אלא צלי. ואחר שצלאו לא יבשלנו, ואם בישלו מותר.  ( ואין להשהות  בשר ג' ימים בלא מליחה, דחיישינן שמא יבשלו) (ב"י בשם פסקי מהרא"י סימן קצ"א).


ובפתחי תשובה יורה דעה סימן סט ס"ק כא: בשר ששהה. עי' בה"ט של הרב מהרי"ט ז"ל לקמן סימן ע"ה סק"ה שכתב בשם (תשובת שבו"י) להקל בשומן אווזות שלא הודח תוך ג"י ועיין (בתשובת נו"ב חלק יו"ד סימן כ"ה /כ"ד/) שחלק על השבו"י בזה שהתיר את האסור וכתב דאף לדעת השבו"י דוקא בשומן שהופשט אבל אם השומן לא הופשט עדיין מעל האווז גם הוא מודה שאפילו השומן אסור לבשל ומי שהורה להתיר אפילו השומן לחוד ראוי לגעור בו בנזיפה ואם כבר נעשה מעשה והפשיט השומן ובשלו אסורים הכלים וכל התערובת ע"ש גם (בתשובת מאור הגולה רבינו עקיבא איגר ז"ל סימן מ"ד) חולק על השבו"י בזה. ועיין בספר ח"ד שכתב ג"כ דבשומן הדין כמו בבשר אלא שכתב דיש להתיר ע"י בישול במים בששים אחר המליחה כיון דבהפ"מ סמכינן אמחבר בסעיף י"א והמים שבלעו איסור ישפכו ואין זה מבטל איסור מטעם שיחזור ויבלע השומן מהמים אין זה ביטול איסור דהבליעה בא אחר הביטול ועוד דכוונתנו להתיך השומן דמיא קצת לסימן פ"ד ס"ג אבל לערבו בשומן אחר עד ששים נראה דאסור עכ"ד (ונראה דבאופן זה אף בבשר שרי מיהו לטעם השני שכתב הח"ד דלא הוי מבטל איסור דאין כוונתנו אלא להתיך השומן אפשר דבבשר אסור מטעם שכתב הט"ז בסימן קל"ז סק"ד דלא שרי באין כוונתו לכך אלא היכא שאי אפשר בענין אחר עיין שם וה"נ בבשר אפשר בצליה אבל בשומן א"א בענין אחר דבצלי השומן כלה) ועיין (בתשובת רבינו עקיבא איגר סימן ל"ח) שהוא ז"ל העלה להקל בזה בהפ"מ והיינו דמתחלה ימלח השומן כדינו ואחר המליחה והדחה יערב בשאר שומן שנמלח והודח כדינו ע"ש טעמו:


ובש"ך יורה דעה סימן סט ס"ק נ: אלא צלי. ולצלי מותר בלא מליחה אלא דלכתחלה יש למלחו קצת כשאר צלי וכדלקמן סי' ע"ו ס"ב בהג"ה אבל לא אמרינן כיון ששהה ג' ימים בלא מליחה ניבעי מליחה ממש אף לצלי ת"ח ריש כלל ד' ומבואר עוד שם דאפילו לא ניקר אותו מגידי הדם שבו מותר לצלי ולעיל סימן ס"ד סעיף י"ח נתבאר דלכתחלה יש לנקר הבשר מחלב שבו תוך שלשה ימים ובדיעבד אם מנקרו אחר כך מותר אף לקדירה ע"ש:


ובפרי חדש יורה דעה סימן סט ס"ק מו: אלא צלי. לצלי מותר בלא מליחה וכדלקמן סימן ע"ו [סעיף א], ואף אם לא נקרו מגידי הדם שבו מותר לצלי, וכמו שכתוב בתורת חטאת ריש כלל ד' [דין א]:


בש"ך יורה דעה סימן סט ס"ק נא: לא יבשלנו. דשמא לא יצא כל דמו על ידי צלייה ויצא אח"כ על ידי בישול דהבישול פועל יותר מצלייה ואם בשלו מותר שאנו תולין לומר שיצא הכל ומה שנשאר ולא יצא שוב לא יצא ג"כ ע"י בישול ול"ד לכבד בר"ס ע"ג דג"כ אין לה היתר ע"י מליחה כי אם ע"י צלייה ומותר לבשלה אחר הצלייה ואפי' לכתחלה דהתם אינו מועיל מליחה משום ריבוי דם שבה ומסתמא נפלט הכל בצלייה ומה שלא נפלט בצלייה לא יפלוט בבישול אבל הכא אינו מועיל מליחה משום שכבר נתייבש דמו בתוכו ואפשר דצלי אינו פועל לרכך הדם שיצא הכל והבישול פועל לרככו: