הדלקת נר שבת

אני בת ממשפחה ספרדית. התקרבתי לחב"ד, ואני מדליקה נרות שבת כל שבת, אבל כשאני נוסעת לשבת בבית שלי, האבא שלי לא נותן לי להדליק נרות, כי המנהג אצלו שלא מדליקים כל אחד, וזה עושה פעמים רבות ריב גדול בינינו, ואני כמעט לא מגיעה לבית שלנו בעקבות כך, אבל עכשיו יש לנו אירוע שאני חייבת להגיע לשבת ואין לי ברירה, מה אני עושה?

זה שאלה מאוד מסובכת, ויש בזה הרבה פרטים.


א] הפעמים שהיית בבית בשבת ולא בירכת על הנרות, לא מחייבת אותך להוסיף נר, כמו במקרה שאשה שכחה להדליק נרות שבת, כי אם מדליקים נרות בבית את יצאת ידי חובה בזה.


ב] יש דעות שיכולים לצאת ידי חובה באורות החשמל ויש גם דעות שיכולים אפילו לעשות ברכה עליהם, הגאון רש"ז אויערבך מתיר לברך על נר חשמל ממצבר ולא מחברת חשמל [מחברת חשמל ההדלקה היא כמו מישהו מדליק פתילה בלי שמן, שהרי השמן שהוא כח החשמל מייצר כל רגע מחדש, ואין לברך על פתילה בלי שמן, אבל מצבר שהכח החשמל נמצא בתוך הסוללה הרי זה כמו מי שמדליק פתילה עם שמן ויכולים אפילו להגיד ברכה על זה.]


בנוגע למעשה בפועל: אם את יכולה להדליק פנס בחדר שלך בלי לעורר ויכוח ומחלוקת בבית, תדליקי בחדר שלך נר שבת על פנס עם ברכה.


ואם את לא יכולה, תכבי את מנורת החשמל בסלון לשניה, ואח"כ תדליקי המנורות בחזרה, – בלי לברך, וזה יחשב לך כאילו הדלקת נרות שבת [הדלקת החשמל צריך להיות בתוך שעה וקצת מזמן השקיעה.]


ג] ואם גם זה את לא יכולה לעשות, אז על תעשי כלום כי מצות כבוד אב ואם חשוב יותר מהידור מצוה, וגדול השלום, והשי"ת יברך אותך בכל מילי דמיטב.

מקורות