נושא: שבת

הדלקת נרות שבת

אם האשה לא נמצאת בבית, וישנה אורחת המדליקה נרות שבת בבית, האם הבעל צריך להדליק ג"כ נרות?

כן, מפני שהאיש מחוייב בהדלקת נרות כמו האשה. ואף שכבר מדליקים בבית, מ"מ ידליק אף הוא, ודינו כמו כמה בעלי בתים המתארחים יחד באותו המקום, שהמנהג הוא שכל אחד מדליק בפני עצמו.

מקורות

בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן רסג סעיף ה) כתב: אחד האנשים ואחד הנשים חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת, אלא שהנשים מוזהרות בו יותר, מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית, ועוד מפני שהיא כבתה נרו של עולם לכך נתנו לה מצות הדלקת נר שבת שתתקן מה שקלקלה ולפיכך אף אם ירצה הבעל להדליק בעצמו האשה קודמת ומכל מקום טוב שהוא יתעסק בתיקון הפתילות והנרות וגם ידליק בשאר חדרים שאין אשה מדלקת שם ונוהגין כשהאשה יולדת הבעל מדליק ומברך בשבת הראשונה אבל בשאר השבתות אף על פי שהיא נדה וכן בכל פעם כשהיא נדה מברכת בעצמה (עיין סי' פ"ח).


ובסעיף י: ב' או ג' בעלי בתים שאוכלין על שלחן אחד ומברכים כל אחד על מנורה שלו יש מפקפקין לומר שיש כאן ברכה לבטלה לפי שכבר יש שם אורה מרובה מנרות שהדליק הראשון ויש מיישבין המנהג שכל מה שניתוספה אורה בבית יש בה שלום בית ושמחה יתירה להנאת אורה בכל זוית ומכל מקום אפילו לפי דעתם לא יברכו שנים במנורה אחת שיש לה קנים הרבה.