נושא: שבת

הדלקת הפלטה ע"י נוכרי

בליל שבת אחרי הסעודה הבחנתי שהעוזרת הנוכריה כיבתה את הפלטה החשמלית שעליה החמין.

החמין עדיין חם (לא רותח)

אמורים להינות ממנו מחר אורחים רבים ובניהם ילדים.

האם מותר היה לרמוז לנוכרי על מנת שיפעיל את הפלטה?

החמין בלי בשר וכבר ראוי לאכילה.

תשובה 

בעיקרון ישנם כאן כמה איסורים: 

א. אמירה לנכרי באיסור תורה (הדלקת אש שגם הדלקת פלטה היא אש).

ב. שאלה האם מותר חזרה למאכל שהיה על הפלטה שנכבה בשבת.

בהלכה יש דיון רחב אם להתיר אמירה לנכרי לצורך מצווה אדמוה"ז פוסק לחומרא (שאסור רק שנותן לימוד זכות למקילין).

במקרה שלכם הפתרון יהיה או למצוא תנור או אש שכבר דולקת באיזור ולהניח עליה את הסיר החמין (ע"י הפסק של בלעך) על ידי גוי. או לבקש מגוי להדליק הפלטה על ידי גרמא והיינו שיכניס שעון שבת שבעוד רבע שעה הפלטה ידלק שהפלטה לא ידלק מיידי. (לפעולה כזה אי אפשר לרמז לגוי ולכן יהא מותר להגיד לו ישירות).

במקרים אלו שיש הנאה חיובית ממעשה הגוי רמז לא מועיל להתיר וממילא אם אפשר לרמז זהו רק בגדר הידור.

במקרה ששתי האופציות הראשונות לא שייכות ולא ישימות ובאמת יש צורך גדול מאוד  ויש כאן צורך של שליחות בדיעבד בתוכל להסתמך על ההיתר להגיד לגוי ושהוא יגיד לגוי אחר (אבל אסור לך להגיד לו מאיזה גוי לבקש) להדליק הפלטה אבל לא שהוא עצמו ידליקנה.  

בנוגע פעולת החזרה שנעשית כאן על ידי הגוי יש כמה סניפים להקל א' זה מחלוקת האם צריכים תנאי חזרה לפלטה ב' בחזרה ע"י נכרי הרבה פוסקים סוברים של"צ תנאי חזרה ג' והוא העיקר שבגלל שנכבה הפלטה בשבת עצמה בטעות מסתמכים על הדיעה שבשבת עצמה לא צריך תנאי חזרה.

מקורות


מקורות שוע"ר סי' רע"ו ס"ח פסק"ת סי' רע"ו סק"י פסק"ת סי' רנ"ג סקי"ב וסקי"ט פסק"ת סי' ש"ז סקי"ג.