נושא:

האם מותר לשבת על מזוודה שיש בתוכה תפילין?

האם מותר לשבת על מזוודה שיש בתוכה תפילין?

כדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מהם הדינים לגבי כבוד וביזוי התפילין במקום הנחתם ושמירתם. ב) האם יש הבדל האם התפילין מונחים בתוך שקית נפרדת בנוסף לשקית שלהם עצמם. ג) האם יש הבדל האם ישנו טפח מהקרקע עד לתפילין ד) האם יש הבדל בין אם יש טפח חוצץ בין מקום ישיבתו עד לתפילין בתוך המזוודה. ה) האם יש הבדל האם יושב כנגדם או בצידם. ו) האם יש הבדל בין אם אנשים ידועים שיש שם תפילין או מספיק מה שהוא יודע שיש שם תפילין.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן מ סעיף א' שאסור לאדם לקחת את התפילין שלו ולתלות אותם על מתלה שישנו כאשר הם גלויות בבתים והרצועות שלהם וזה לא משנה כלל בין אם תולה אותם בבתים והרצועות משתלשלות למטה לבין אם תולה אותם באמצעות הרצועות והבתים למטה בין כה מדובר בביזוי התפילין ואסור.
אבל כל זה רק אם הוא רגיל לעשות כך בקביעות אבל אם באופן חד פעמי במקרה יצא לו שצריך רגע לתלות אותם שם על המתלה אז תלוי הדבר: אם הוא רוצה לתלות אותם באופן שהבתים יהיו על המתלה והרצועות השתלשלו למטה בזה יהיה מותר כי זה לא ממש דרך ביזיון.
אבל אם מדובר שהרצועות הם תלויות למעלה והבתים משתלשלים כלפי מטה ונאחזים ברצועות זה דרך ביזיון ואסור לעשות כך אפילו במקרה ודרך ארעי כי זה דרך בזיון גמור. אבל מותר גם באופן זה לקחת את התפילין לצורך ההנחה ברצועות ולהניח על הראש כפי שרגילים לעשות בתפילין של ראש כי זה דרך הנחה ולא דרך בזיון
ואיסור זה הוא רק במקרה שתולה את התפילין שלו כאשר הם גלויות לחלוטין אבל אם התפילין מונחים בתוך הנרתיק שלהם ומכוסים מותר לתלות את הנרתיק על גבי מתלה כי תלייה בתוך נרתיק אינו נחשב כדרך ביזיון.
אבל דוקא אם מדובר בתפילין אבל ספר תורה אפילו אם הוא נמצא בתוך נרתיק אסור לתלות את התיק על גבי מתלה כי כבוד וקדושת ספר תורה יותר חמור.
כמו כן סידורים וספרי קודש שיש עליהם כריכה עם כיסוי כסף לא נחשב הדבר לכיס שלהם ואף שיש בהם איזה שלשלת או חוט לתלייה אסור לתלות אותם בה כי זה לא נחשב בהגדרה של נרתיק אלא נחשב כאילו הספרים גלויים ממש כי כיון שהכריכה היא מחוברת אליהם הרי זה נחשב חלק מגופם ולא בהגדרה של נרתיק חיצוני אליהם.
והנה לגבי עשיית דבר שאינו כבוד מספיק במקום בו נמצאים התפילין מבואר בשולחן ערוך שם סימן מ' סעיף ג' שאם יש בחדר מסוים תפילין אסור לשמש את מיטתו אלא אם כן מוציא אותם מהחדר או שעושה מחיצה החוצצת בינם שלאר הנוכחים בחדר בגובה עשר טפחים (כשמונים ואחד ס"מ) והמחיצה תועיל במקרה כזה גם אם התפילין גלויים.
אופן נוסף שיועיל הוא אם יניח את התפילין בתוך שני כיסויים מה שנקרא בהלכה 'כלי בתוך כלי' כאשר אחד משני כיסויים אלו לא מיוחד לתפילין כלומר שהוא לא רגיל לכסות בו את התפילין או לא יחד אותו באופן קבוע לתפילין ומכל שכן במקרה ששני הכיסויים לא מיוחדים לתפילין שאז מועיל הכיסוי שישמש כחציצה בין התפילין לנוכחים בחדר.
אבל אם מדובר שהכיסויים מיוחדים לתפילין אזי אפילו אם ישנם מאה כיסויים זה לא מועיל לחצוץ אלא כולם נחשבים ככלי אחד אף על פי שאין מניחים לעולם התפילין כמו שהן בתוך החיצון אלא מניחים אותו בתוך הפנימי והפנימי בתוך החיצון.
אבל אפילו הניחן כלי בתוך כלי אסור להניחן תחת מרגלותיו אפילו אין אשתו עמו מפני שנוהג בהן מנהג בזיון וכן להניחן במטה כנגד צדו דינם כתחת מרגלותיו ואפילו תחת מראשותיו אסור כנגד ראשו אפילו כלי בתוך כלי אפילו אין אשתו עמו.
אבל שלא כנגד ראשו אם אין אשתו עמו מותר אפילו שלא בכלי כלל רק שיניחן בעניין שלא יתגלגלו משם לצדדים כגון שהניחן בין כר התחתון לכר שתחת ראשו שלא כנגד ראשו ואם אשתו עמו צריך כלי בתוך כלי דהיינו שיניחם בתוך כלי אחד והכר שתחת ראשו הוא כלי שני.
ולא התירו חכמים להניח תפילין תחת מראשותיו כשאשתו עמו אפילו כלי בתוך כלי אלא כדי שישתמרו מן הגנבים והעכברים ולפיכך אם יש לו מקום אחר שמשתמרים שם לא יניחן כלל במטה.
העולה מהאמור: שאין לשבת על מזוודה שיש בה תפילין אפילו אם הם שלא כנגד משום הישיבה ממש כי כובד גופו מכביד עליה וזה ביזיון לתפילין.
אך להניח את המזוודה על הרצפה אפשר כי התפילין מונחות בתוך כלי אחר (המזוודה עצמה). אך ראוי שיהיה חפצים המפרידים בינם לקרקע וכן שיהיו טפח גובה מעל הקרקע בתוך המזוודה.

מקורות