נושא: כללי

האם מותר להסתפר בל"ג בעומר?

האם מותר להסתפר בל"ג בעומר?

 


מעיקר הדין מותר להסתפר ביום ל"ג בעומר (ולא בליל ל"ג בעומר), אמנם נוהגים בפועל ע"פ מנהג האריז"ל, שלא להסתפר אף ביום ל"ג בעומר.


 

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן תצג סעיף ה): ל"ג ימים יש אומרים שהם מתחילין מיום ראשון של ספירת העומר ומסיימין בל"ג בעומר שבאותו יום מתו האחרונים של הכ"ד אלף.. ולענין אבילות יום האחרון אנו אומרים מקצת היום ככולו.. לפיכך כשנוהג אבילות שעה אחת או פחות ביום ל"ג, דהיינו שמונע מלהסתפר עד לאחר שהאיר היום בל"ג די בכך, ומותר לו להסתפר בל"ג לאחר שעברו משהו מהיום… ומכל מקום אפילו בל"ג עצמו יזהר שלא להסתפר קודם אור היום לפי שאין אומרים אלא מקצת היום ככולו, אבל לילה אפילו כולה אינה ככל היום, ולא פסקה אבילות עד למחר ביום..


ובסעיף ו: ויש אומרים של"ג ימים אלו מתחילין מיום ב' לחודש אייר ומסיימין בערב שבועות, ואף על פי שמותר להסתפר ולישא בל"ג בעומר, מכל מקום כיון שאין היתר אלא לאחר שעבר מקצת היום שהוא ככולו, לכן עולה הל"ג בעומר ג"כ לחשבון הל"ג ימים שנוהגין בהם אבילות.


ובסה"מ תרכ"ט (בד"ה איש כי ימרט ע' ק"מ): אין מגלחין עד ערב שבועות שא"א להעביר המותרות עד שמתחילה יתבררו ויתפרדו להיות בפני עצמו כו', ויש מגלחי' בל"ג בעומר, י"ל היינו ענין שגלשו מהר הגלעד, גל הוא ל"ג בעומר כמ"ש בסידור ע"פ עד הגל, מיהו ע"פ הקבלה אין לגלח עד ערב שבועות".


ובאגרות קודש כ"ק אדמו"ר (חלק ט ע' נח) מביא וזלה"ק: "ויש לבארו ע"פ המובא בכתבי האריז"ל ובפע"ח וכו' על אודות השייכות דנטילת שערות דוקא עם ימי הספירה, שמזה גופא מובן ההידור בתספורת בל"ג בעומר, (וצ"ע קצת מהמובא באיזהו מקומן שהאריז"ל לא היה מסתפר אפילו בל"ג בעומר)". אמנם המכתב שם מדבר לענין תספורת ג' שנים.