נושא: שבת

האם יש חובה לאכול בשר ולשתות יין בשבת?

האם יש חובה לאכול בשר ולשתות יין בשבת?

אין חיוב לאכול ולשתות בשבת בשר ויין דוקא, רק החיוב הוא לענגו, וגדר העונג הוא כל מקום לפי מנהגו – במאכלים ומשקים שחשובים להם עונג.

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן רמב סעיף א): שני דברים נתפרשו בשבת על ידי הנביאים והם כבוד וענג, שנאמר וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכובד, ועיקרן מן התורה שהשבת הוא בכלל מקראי קדש, שנאמר וביום השביעי שבת שבתון מקרא קדש וגו', ומקרא קדש פירשו חכמים לקדשו ולכבדו בכסות נקיה ולענגו בענג אכילה ושתיה, ויש אומרים שמקרא קדש הוא לקדשו באיסור עשיית מלאכה, אבל הכבוד בשבת ויו"ט והענג בשבת הן מדברי סופרים (אבל הענג והשמחה ביום טוב במאכל ומשתה הוא מן התורה כמו שיתבאר בסימן תקכ"ט) ומכל מקום צריך להזהר בהם מאד שחמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה, וכל המענג את השבת שכרו מפורש בקבלה אז תתענג על ה' וגו' ובדברי רז"ל שמוחלין לו על כל עונותיו וניצול מדינה של גיהנם.


וממשיך בסעיף ב: במה מענגו, בימי חכמי הגמרא היו מענגין בדגים גדולים ובתבשיל של תרדין, שמאכלים אלו היו חשובים ענג בימיהם, וכל מקום ומקום לפי מנהגו יענגוהו במאכלים ומשקים החשובים להם ענג.


ואין חיוב לאכול בשר ולשתות יין בשבת, אלא לפי שמן הסתם יש לרוב בני אדם ענג באכילת בשר יותר מבשאר מאכלים, ובשתיית יין יותר מבשאר משקים, לכך יש להם להרבות בבשר ויין כפי יכלתם והשגת ידם.