נושא:

האם בית המקדש יבוא מלמעלה או שמשיח יבנה את בית המקדש?

האם בית המקדש יבוא מלמעלה או שמשיח יבנה את בית המקדש?

בנוגע לשאלתך אכן נאמרו בזה שיטות שונות:
דעת מדרש תנחומא (פקודי יא) וז"ל – "כי שמחתני ה' בפעלך זה אוהל מועד במעשה ידיך ארנן זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו".
וכן דעת רש"י ותוס' (מגילה מא א) ובלשון רש"י: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך".
וכן בזוהר (חלק ג' עמ' רכא) נאמר שבית המקדש הראשון והשני כיוון שנבנו בידי אדם "בניינא דבר נש" לא הי' להם קיום נצחי משא"כ הבית השלישי הוא יהי' בניינא דקוב"ה כמ"ש בונה ירושלים ה' ומשום זאת יהי' לו קיום נצחי.
כלומר לשיטת הזוהר זה שבית המקדש יבוא מן השמיים הוא עניין הכרחי בו בשביל שיהי' לו קיום נצחי.
לאידך דעת הרמב"ם היא (הלכות מלכים ומלחמות פי"א א) – משיח יבנה את בית המקדש – בידי אדם. (וטעמו מובן משום שלבנות את ביהמ"ק זה מצוות עשה כמ"ש (תרומה כ"ה ח.) "ועשו לי מקדש" ומצווה זהו דבר המוטל על בנ"י).
ובתיווך הדברים מצאנו בשיחות הרבי כמה הסברים (ראה לקו"ש חח"י ע' 418 ובנסמן שם):
א) אכן בית המקדש יבנה ויבוא מלמעלה – בידי שמיים אלא שנאמר בפסוק (איכה ב ט.) "טבעו בארץ שעריה" היינו ששערי ביהמ"ק (שנבנו בידי אדם) נגנזו בעמקי האדמה ובגאולה העתידה יעמידו בנ"י את השערים וישנו דין בגמ' מסכת ב"ב (נג ב.) ש"הבונה פלטרין גדולים בנכסי הגר ובא אחר והעמיד להן דלתות קנה" (השני) והטעם הוא משום עיקר הבנין הם הדלתות שדווקא על ידם אי אפשר להיכנס לתוך הפלטרין ומגמ' זו למדים שהמעמיד דלתות נחשב כאילו בנאו כולו.
ב) אם בנ"י במצב של 'זכו' (ראויין לגאולה) אזי יבנה המקדש בידי שמים אבל אם בנ"י במצב של 'לא זכו' (אינם ראויין ח"ו לגאולה) יבנה בידי אדם.
(ויש להעיר משיחת ש"פ ויקהל פקודי תשמ"ח (התוועדויות תשמ"ח חלק שני ע' 450) שם אומר הרבי שבימינו אלה לאחרי כל מה שעברו בני ישראל במשך כל הגלות הארוך והמר וכו' בודאי נמצאים במעמד ומצב ד'זכו' בתכלית השלימות ובמילא יהי' בית המקדש השלישי בניינא דקוב"ה).
ג) החלק המובן ומבואר מסיפור הדברים במסכת מידות יבנה בידי אדם (וכלשון הרמב"ם "הדברים המפורשים ביחזקאל") והפרטים שאינם ברורים ומפורשים יתגלו משמים ע"י הקב"ה.
ד) כל בניית בית המקדש תהי' בידי אדם ע"י משיח שיתגלו אליו כל הדברים שאינם ברורים ומבוארים ובבית המקדש שלמטה יתלבש בית המקדש שלמעלה (כמו שמצינו באש המזבח בבית המקדש שהאש שלמעלה התלבשה באש של מטה ("דמצווה להביא מן ההדיוט"))

והסיבה לזה שהרמב"ם כתב שמשיח בונה המקדש משא"כ מהמדרשים והזוהר אנו לומדים שיבוא מן השמים הוא משום שהרמב"ם עניינו הוא ספר הלכות וע"פ ההלכה מצווה על האדם לבנות את בית המקדש ולכן הוא מדגיש את החלק של האדם בבנייה כי החלק שיבוא ויתגלה מן השמים אין לו שייכות למצווה המוטלת על האדם.
משא"כ המדרש והזהר שעניינם הוא פנימיות התורה הם מדברים על תכלית ושלימות המכוון במקדש דלעתיד – שעילוי זה ייפעל על ידי זה שהקב"ה בונה המקדש.
והרבי מסביר (לקו"ש חל"ט ע' 11) שהסיבה לזה שבבית המקדש העתיד יהי' שילוב של בניין בידי אדם ובניין בידי שמים (כמבואר בתיווכים הנ"ל) הוא משום שעיקר החידוש של בית המקדש השלישי הוא שהוא יהיה בית נצחי וזה נעשה דווקא ע"י שיהיה בניינא דקוב"ה (כמובא לעיל מהזוהר) אבל לאידך הנצחיות צריכה לחדור גם בגדרי המטה וזה נעשה ע"י מעשה בני אדם – בניין בית המקדש "בידי אדם".
ובמקום אחר הרבי אומר שזה שבית המקדש ירד ויתגלה למטה בעולם שלנו אין זה ירידה ח"ו לבית המקדש של מעלה אלא אדרבה עליה והרבי מסביר זאת ע"ד מה שכותב אדה"ז בספר התניא (פרק ל"ו) ש"תכלית השתלשלות העולמות ..אינו בשביל עולמות העליונים הואיל ולהם ירידה מאור פניו ית' אלא התכלית הוא עולם הזה התחתון" ושדווקא על ידו נעשית העליה של כל סדר השתלשלות גם של העולמות העליונים אותו דבר גם בעניינו ע"י ירידת בית המקדש לעולמנו זה התחתון נעשה בו עליה.
ויהי רצון שנזכה כבר תיכף ומיד לבניין בית המקדש בגאולה האמיתית והשלימה.

מקורות