האם אבל צריך רשות מן המנין בכדי להיות ש"ץ? האם יכולים הציבור לעכב עליו מלירד לפני התיבה?
האם אבל צריך רשות מן המנין בכדי להיות ש"ץ? האם יכולים הציבור לעכב עליו מלירד לפני התיבה?
הציבור יכולים לעכב את האבל מלעמוד לפני התיבה בעל כורחם, אך אין היחיד יכול לעכב, ואף הציבור אין יכולים לעכבו מלומר 'קדיש'.
כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן נג סעיף כו): אם אחד אבל על אביו ורוצה להתפלל כדרך האבלים, ואחד רוצה להתפלל בשביל אחר, מי שירצה הקהל שיתפלל הוא יתפלל, שקדיש בלבד הוא יכול לומר בשביל אביו שלא מדעת הקהל, אבל לא יוכל להיות שליח הקהל להתפלל על כרחם, ולכן אף על פי שנוהגין שהמוהל דוחה האבל מלהתפלל, מכל מקום אם הקהל רוצים שיתפלל האבל, זכה האבל. ויום שמת בו אביו ואמו שקורין יאר ציי"ט, קודם למוהל – אם אין הקהל מקפידים בכך.
[ולענין יחיד המעכב ראה לעיל (סעיף כג) בענין עיכוב במינוי הש"ץ הקבוע דכתב: וכל זה בימים הראשונים שהיו הכל מתכוונים לשם שמים [היה יכול היחיד לעכב על מינוי הש"ץ]. אבל עכשיו אם היו חוששין לדברי יחיד, לעולם לא היו יכולין להשוות למנות שום מינוי, כי כל אחד היה מטיל מום בקדשים, וזה מוחה בשל זה, וזה מוחה בשל זה"].
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.