נושא: כללי

שליח ציבור

האם אבל צריך רשות מן המנין בכדי להיות ש"ץ? האם יכולים הציבור לעכב עליו מלירד לפני התיבה?

 הציבור יכולים לעכב את האבל מלעמוד לפני התיבה בעל כורחם, אך אין היחיד יכול לעכב, ואף הציבור אין יכולים לעכבו מלומר 'קדיש'.

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן נג סעיף כו): אם אחד אבל על אביו ורוצה להתפלל כדרך האבלים, ואחד רוצה להתפלל בשביל אחר, מי שירצה הקהל שיתפלל הוא יתפלל, שקדיש בלבד הוא יכול לומר בשביל אביו שלא מדעת הקהל, אבל לא יוכל להיות שליח הקהל להתפלל על כרחם, ולכן אף על פי שנוהגין שהמוהל דוחה האבל מלהתפלל, מכל מקום אם הקהל רוצים שיתפלל האבל, זכה האבל. ויום שמת בו אביו ואמו שקורין יאר ציי"ט, קודם למוהל – אם אין הקהל מקפידים בכך.


[ולענין יחיד המעכב ראה לעיל (סעיף כג) בענין עיכוב במינוי הש"ץ הקבוע דכתב: וכל זה בימים הראשונים שהיו הכל מתכוונים לשם שמים [היה יכול היחיד לעכב על מינוי הש"ץ]. אבל עכשיו אם היו חוששין לדברי יחיד, לעולם לא היו יכולין להשוות למנות שום מינוי, כי כל אחד היה מטיל מום בקדשים, וזה מוחה בשל זה, וזה מוחה בשל זה"].