נושא: שבת

גוי של שבת

אם נפל בשבת הכפתור הראשי של החשמל וכל הבית חשוך, האם מותר לומר לגוי שידליק את האור.

אין לומר לגוי להדליק. אמנם מותר לספר לו סיפור דברים – שמתוך כך יבין שעליו להדליק, כגון שיאמר לו חשוך פה. ואם הגוי אומר אני רוצה להדליק תראה לי היכן מקום הארון חשמל, יכול להראות לו היכן מקומו, ואף להצביע לו על הכפתור המדוייק, מבלי לומר לו ללחוץ.

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שז סעיף ז): כל דבר שאסור לומר לנכרי לעשותו בשבת אסור אפילו לרמוז לו לעשותו והוא הדין שאסור לומר לו איזה ציווי לעשות דבר המותר בענין שיבין מתוך כך שיעשה מלאכה בשבת כגון לומר לנכרי שיקנח חוטמו כדי שיבין שיסיר הפחם שבראש הנר שהרי זה כמצווהו להסיר הפחם אלא שהוא ברמז ואפילו אם הנכרי בא מעצמו להסיר הפחם בלא רמיזת הישראל צריך למחות בידו אם עושה בשביל הישראל כיון שהנר הוא של הישראל כמו שנתבאר בסי' רע"ו.


אבל מותר לומר לנכרי איזה ציווי שיבין ממנו לעשות מלאכה אחר השבת או לרמוז לו מלאכה לעשותה אחר השבת שלא נאסר אלא דיבור בלבד שנאמר ודבר דבר.


ואם אינו אומר לו שום ציווי אלא שאומר לפניו איזה דבר שמבין ממנו לעשות מלאכה בשבת הרי זה מותר כגון נכרי שהביא אגרת חתומה או קשורה שאין הישראל יכול לפותחה ולקוראה יכול לומר להנכרי איני יכול לקרותה כל זמן שאינה פתוחה והנכרי פותחה מעצמו שהרי אינו אומר לו שום ציווי אפילו ברמז אלא שהנכרי מבין מעצמו שצריך לעשות כן (ולדעת עצמו הוא עושה להשלים פעולתו בשליחות אגרת זו ולכך אין צריך למחות בידו).


[ואין הוראת מקום הכפתור בכלל רמז וציווי, שהרי אין מצווהו בזה להדליק, אלא כבר בא להדליק מעצמו, אלא הוא רק מראה לו היכן מיקום הכפתור, ובזה אין איסור].


[ויש להדגיש שאין בתשובה זו נגיעה בעניין 'איסור הנאה ממלאכת הנוכרי', שהוא איסור בפ"ע, וישנו גם כאשר אינו מצווהו].